Header Ads

Her İnsan Özeldir, Biriciktir ve Saygıyı Hak Eder / John Kehoe Türkçe 24


Kişisel ilişkiler bizim için soluduğumuz hava kadar önemlidir. Hepimizin dostlara, sevgililere, yoldaşlara, sevinçlerimizi, üzüntülerimizi, korkularımızı ve başarılarımızı paylaşabileceğimiz insanlara ihtiyacı vardır. Bu etkileşimler bize en derin seviyelerimizde dokunur ve onları besler. Hepimizin dostluğa, sevgiye, şefkatli arkadaşlığa ve aidiyet duygusuna ihtiyacı var, ancak yine de çoğu zaman birbirimizden uzak ve kopuk kalıyoruz, uzanıp anlamlı temas kuramıyor veya istemiyoruz.

İnsan etkileşiminde var olan olasılıkları keşfetmek için yeni yaklaşımlara ve daha fazla istekliliğe ihtiyacımız var. Seçersek, birbirimiz için büyük bir büyüme ve destek kaynağı olabilir ve bu süreçte kendimizi güçlendirebiliriz. Birbirimizi nasıl zenginleştirebileceğimizi ve güçlendirebileceğimizi keşfetmek, daha anlamlı ilişkilere doğru yolculuğumuzda heyecan verici bir dönüm noktasıdır. Açıldığımızda, insanların yanıt verdiğini ve bizi olduğumuz gibi kabul ettiğini görüyoruz. Savunmasız hissetmek yerine, daha önce hiç yaşamadığımız şekillerde özgür, heyecanlı, canlı ve uyanmış hale geliriz. Bu olduğunda, her temas anlamlı, önemli ve zenginleştirici hale gelir. Daha ne isteyebiliriz ki?

HER İNSAN BİR YILDIZDIR

Her insan özeldir, biriciktir ve saygıyı hak eder. Her insan bir yıldızdır. Senin kocan. Eşin. Anne baban da özeldir, benzersizdir ve saygıyı hak eder. Arkadaşlarının her biri, patronun, garsonun, taksi şoförü, ölmek üzere olan yaşlı bir adam, komşunun çocuğu; hepsi özeldir, benzersizdir ve saygını hak eder.

Kim olursa olsun veya statüsü ne olursa olsun her insanın özel olduğunun farkına varmak, onlara karşı tutumumuzu değiştirir. Artık onlara hak ettikleri saygıyı seve seve veririz. Özel olduklarını bilmeyebilirler veya bunu davranışlarında göstermeyebilirler ama biz bunu bilir ve ona göre davranırız.

İnsanların kendi içlerinde gördüklerinin ötesini görmeyi öğren. Herkesin içinde büyüklük tohumu vardır ve sen insanları kusurlarının ve sorunlarının ötesini, potansiyellerini, derinliklerini, iç güzelliklerini ve olasılıklarını görerek güçlendirirsin.

Herkese bir yıldızmış gibi davranmanın dönüştürücü gücünü ilk kez birkaç yıl önce San Francisco'da ders verirken keşfettim. Bir arkadaş ve ailesi ile seyahat ediyordum. Bebek bakıcısı bulmakta zorlandık ve tanıdığım en olumsuz ve insanı tüketen insanlardan biri olan bir kadınla yetinmek zorunda kaldık. Sürekli olarak her şeyden ve her şeyden şikayet etti ve ne zaman fırsat bulsak onunla çok fazla zaman geçirmek zorunda kalmamak için hemen ayrılmaya çalıştık. Kendimi onun hakkında oldukça olumsuz düşünürken buldum ve kendimi yakalayarak düşüncelerimde bazı değişiklikler yapmaya karar verdim. Derinlerde bir yerde başka birinin daha olduğunu fark ettim, gördüğümüzden daha derin ve daha neşeli biri. Gülerek onu "güneş ışını" olarak düşünmeye başlayana kadar onu bu şekilde hayal etmeye odaklandım.

Bir dahaki sefere geldiğinde, aceleyle evden çıkmak yerine onu bir kenara çektim ve "Bu eve her gelişinde sanki bir güneş ışını geliyor gibi" dedim. Bana şaşkın şaşkın baktı. Devam ettim, "Seni ve bizim bebek bakıcımız olmanı gerçekten takdir ediyoruz ve burada senin gibi biri olduğu için mutluyuz." Dili tutulmuştu. O akşam eve döndüğümüzde, onu yine "bir güneş ışını" olarak övmeye başladım.

Bana gülümsedi - onun gülümsemesini ilk kez gördüm. Diğerleri odadan çıkınca bana, "Biliyor musun? Daha önce kimse bana böyle güzel bir şey söylememişti. Asla. Hayatım boyunca duymadım" dedi. Hayrete düştüm Şok oldum. Birinin ona bir kez bile güzel bir şey söylemediğini hayal bile edemezdim. Çocukluğunu ve yaşamı boyunca ne tür talihsizlikler yaşadığını merak ettim; Ne kadar zor bir hayatı olmuş olmalı. Ona karşı düşüncelerimi değiştirdiğim için mutluydum ve daha önce onu nasıl kötülediğim için utanıyordum.

Pozitif, destekleyici enerjisini beslemeye devam ettim ve sonuç şaşırtıcıydı. Şikayet etmeyi bıraktı, hoş biri oldu ve -şaşırtıcı bir şekilde- haftalar içinde yüzündeki çizgiler kayboldu ve yirmi yaş daha genç göründü. Herkes fark etti. Aslında gerçekten bir "güneş ışını" oldu. Bu olay insanlara bakış açımı sonsuza dek değiştirdi.

İnsanları saygıya layık gördüğünde, buna göre tepki verme eğilimindedirler. İnsanları, içlerindeki büyüklüğü görerek güçlendirirsin. Belki insanlar kendilerini harika ve benzersiz olarak görmüyorlar. Belki de değersiz hissediyorlardır. Peki, onların aynası ol ve onlara potansiyellerini gördüğünü göster. Davranışlarınla, sözlerinle, düşüncelerinle ve duygularınla göster. Her insanın hayatı önemlidir. Her insanın yapacak bir katkısı vardır. Her birine özel davran. Desteğin, pekala birinin hayatındaki yükseliş veya dönüm noktası olabilir, bu nedenle bir kişinin dış görünümünün, onların büyüklüğü konusunda seni kör etmesine izin verme. Onlara inanarak herkesin içindeki en iyiyi ortaya çıkar.

İnsanlara karşı bu tutumu benimserken, tanıştığın herkesle anlamlı ilişkiler geliştirecek ve sıradan bir değiş tokuş bile hem seni hem de karşındaki kişiyi zenginleştirecektir. Birbirimize yardım etme, sevme ve paylaşma yeteneğimiz muazzamdır; tek ihtiyacımız olan bunu yapma arzusu.

İNSAN: DİKKATLİ TAŞIYIN!

Biz insanlar hassas yaratıklarız. Bundan şüphe duyuyorsan, kendine bak ve ne kadar kolay incinebileceğini veya gücenebileceğini gör. İnsanlar kendilerini yaraladıklarında başkalarını da yaralarlar. Bunu kendime yakından bakarak keşfettim. Ne zaman bir başkasına karşı kaba ya da incitici davransam, bunun nedeni her zaman derinlerde bir yerde acı çekiyor olmamdı.

Bir dahaki sefere birisi sana hoş olmayan bir şey yaptığında bunu hatırla. İçlerinde ne tür bir acı olabileceğini kendine sor ve onlar için sevgi ve şefkat hisset. İçlerinin sızlaması onlar için hiç eğlenceli değil. İnsanların içlerinde ne tür korkular, yaralar, hayal kırıklıkları, güvensizlikler ve zorluklar taşıdığını bilmiyoruz. Eski bir bilgenin dediği gibi, "Onun ayakkabılarıyla bir mil yürümeden bir insanı yargılama."

"Düşünce Dinamikleri" kursumu alan bir kadın, iş arkadaşı çok iğrenç olduğu için işinden ayrılmayı düşünüyordu. Öğrencim bu kadına karşı güçlü bir antipati geliştirmişti; aslında ikisi birbirleriyle konuşmuyorlardı bile. Farklı bir şey denemeye karar verdiğinde işler neredeyse bir yıldır böyleydi.

Öğrencim, iş arkadaşının belki de derin bir iç acıdan dolayı tatsız olduğunu fark ederek, ona karşı daha nazik şeyler düşünmeye başladı ve artık eski küskünlüklerini barındırmasına izin vermedi. İş arkadaşı ne zaman nahoş olsa, sessizce ona sevgilerini gönderdi. Artık tepki göstermedi ve üzülmedi, ancak kadının derinlerde özel, benzersiz ve saygıyı hak ettiğini hatırlayarak kadını aktif olarak güçlendirmeye başladı. Kadını hoş, sıcak ve sevecen biri olarak görselleştirdiği bir gece programına başladı; özünde kadının böyle olduğunu biliyordu. Kendisini ve iş arkadaşını arkadaş olarak hayal etti. Sonunda bir gün kadının yanına gitti, konuşmadığı için özür diledi ve arkadaş olmak istediğini söyledi. Kadın irkildi ve tepki vermedi ama birkaç gün içinde ruh hali değişti. Şimdi ikisi arkadaş ve çalışma ortamları neşeli ve keyifli.

Bu her zaman olur. Diğer kişiye karşı tuttukları düşünce ve tutumları değiştirerek bir ilişkiyi değiştiren insanlardan benzer hikayeleri kaç kez duyduğumu sayamam bile.

SEN İNSANLARA KARŞI DÜŞÜNCELERİNİ DEĞİŞTİRDİĞİNDE İNSANLAR DA SANA KARŞI DEĞİŞİR

İnsanlar pek çok düzeyde birbirlerine karşı çok hassas olduklarından, birbirimiz hakkında sahip olduğumuz düşünce formlarına son derece açığız. Sevgilin, arkadaşın, iş ortağın, iş arkadaşın veya ebeveyninle ilişkin olmasını istediğin gibi değilse, o kişi hakkında bilinçsizce hangi düşünce biçimlerini inşa ettiğine yakından bak. Onlarda sevmediğin niteliklere tutunuyor ve onları pekiştiriyor olabilirsin.

Her şeyde olduğu gibi ilişkilerde de tam olarak inandığımız, düşündüğümüz ve olmasını beklediğimiz şeyi elde ederiz. Düşüncelerini denemeye istekliysen, her ilişkide birçok olasılık vardır. Görselleştirme, yeni düşünce formları oluşturmana ve ilişkilerinde bir mimar ve oyun kurucu olmana olanak tanır. İnşa eden SEN ol, tepkilerin değil. 

Blogger tarafından desteklenmektedir.