Header Ads

Babil'in En Zengin Adamı Sistemi Anlatıyor - George Clason / SESLİ KİTAP


Eski Babil'de bir zamanlar Arkad adında çok zengin bir adam yaşardı. Büyük servetiyle ünlüydü ve cömertliğiyle de... Hayır işlerinde ve ailesine karşı da cömertti. Kendi harcamalarında da bönkör idi ancak yine de her yıl serveti harcadığından daha hızlı arttı.

Ve genç zamanlarının bazı arkadaşları ona gelip şöyle dedi: "Sen, Arkad, bizden daha şanslısın. Biz var olma mücadelesi verirken tüm Babil'deki en zengin adam oldun. En güzel kıyafetleri giyebiliyor ve en nadir yiyeceklerin tadını çıkarırken, biz ailelerimizi giydirebilir ve onları elimizden geldiğince besleyebilirsek memnun oluyoruz. Yine de, bir zamanlar eşittik. Aynı ustanın altında okuduk.  Aynı oyunlarda oynadık. Ve ne çalışmalarda ne de oyunlarda bizi gölgede bırakmadın. "Ayrıca, yargılayabildiğimiz kadarıyla daha çok veya daha fazla sadakatle çalışmadın. O halde bu nasıl bir kader, hayatın tüm güzel şeylerinden zevk alman için seni seçsin ve eşit derecede hak eden bizleri görmezden gelsin?” 

Bunun üzerine Arkad onlara karşı çıktı ve şöyle dedi: "Gençliğimizden bu yana geçen yıllarda çıplak bir varoluştan fazlasını edinmediysen, bunun nedeni ya zenginlik inşasını yöneten yasaları öğrenmemiş olmandır, ya da onları görmemiş olman.

"Kader", kimseye kalıcı bir iyilik getirmez. Tam tersine, üzerine hak edilmemiş altın yağdırdığı hemen hemen her insanı mahveder. Aldıkları her şeyi kısa sürede tüketen ve tatmin edemeyecekleri ezici iştahlar ve arzular tarafından kuşatılan ahlaksız insanlar yapar.

Yine de onun sevdiği başkaları cimri olur ve sahip olduklarını harcamaktan korkarak, onun yerine koyamayacaklarını bilerek servetlerini biriktirirler. Ayrıca, soyguncular korkusuyla kuşatılırlar ve kendilerini boşluk ve gizli sefaletle dolu bir hayata mahkum ederler."

Arkadaşları, bu sözlerin doğru olduğunu kabul ettiler ve ondan, nasıl bu kadar çok mülke sahip olduğunu açıklamasını istediler, bu yüzden devam etti:

"Gençliğimde etrafıma baktım ve mutluluk ve memnuniyet getirecek tüm iyi şeyleri gördüm. Ve zenginliğin tüm bunların gücünü artırdığını anladım. Zenginlik bir güçtür. Zenginlikle pek çok şey mümkün.

"Kişi evini en zengin mobilyalarla süsleyebilir.

"Kişi uzak denizlere yelken açabilir.

"Kişi uzak diyarların lezzetleriyle ziyafet çekebilir.

"Altın işçisinin ve taş parlatıcının süs eşyaları satın alınabilir.

"Tapınaklar bile inşa edilebilir.

"Bütün bunlar ve duyular için, zevk ve ruh için doyum sağlayan daha birçok şey yapılabilir.

"Ve tüm bunları fark ettiğimde, kendi kendime hayatın güzel şeylerinden payımı alacağımı beyan ettim. Uzakta durup, başkalarının keyfini çıkarırken hasetle seyredenlerden olmayacağım. Giyinmekle yetinmeyecektim. Kendimi saygın gösteren en ucuz giysinin içindeydim.Fakir bir adamın çokluğundan memnun olamazdım.

Aksine, bu güzel şeyler şölenine kendimi misafir ettim. "Bildiğin gibi, alçakgönüllü bir tüccarın oğlu olarak, miras ümidi olmayan kalabalık bir aileden biri olarak ve açıkça söylediğin gibi üstün güçlere veya bilgeliğe sahip olmadığıma karar verdim. Arzu ettiğim şeyi elde etmek için zaman ve çalışma gerekecekti.

"Zamana gelince, bütün insanlarda bolca var. Siz, her biriniz, kendinizi zengin etmeye yetecek kadar kayıp verdiniz. Yine de, itiraf ediyorsunuz; gurur duymakta haklı olabileceğiniz iyi ailelerinizden başka gösterecek bir şeyiniz yok.

"Çalışmaya gelince, bilge öğretmenimiz bize öğrenmenin iki tür olduğunu öğretmedi mi: biri öğrendiğimiz ve bildiğimiz şeyler, diğeri ise bize bilmediğimizi nasıl öğreneceğimizi öğreten eğitim?

"Bu nedenle, bir kişinin nasıl servet biriktirebileceğini bulmaya karar verdim ve öğrendiğimde, bunu benim görevim kabul edip iyi yapmaya karar verdim. 

"Arşiv salonunda katip olarak iş buldum ve her gün kil tabletler üzerinde uzun saatler çalıştım. Haftalarca, aylarca çalıştım, ancak kazancım için gösterecek hiçbir şeyim yoktu. Yiyecek ve giyecek ve tanrılara kefaret ve ne olduğunu hatırlayamadığım diğer şeyler tüm kazancımı emdi ama kararlılığım beni bırakmadı.

"Ve bir gün tefeci Algamish geldi ve Dokuzuncu Yasa'nın bir kopyasını sipariş etti ve bana dedi ki, bunu iki gün içinde almalıyım ve o zamana kadar tamamlanırsa, sana iki bakır vereceğim.”

"Bu yüzden çok çalıştım ama yasa uzundu ve Algamish geri döndüğünde bitmemişti. Öfkeliydi ve onun kölesi olsaydım beni döverdi. Ama kanunlar beni yaralamasına izin vermezdi, korkmadım, bu yüzden ona dedim ki, 'Algamish, sen çok zengin bir adamsın. Bana nasıl zengin olabileceğimi söyle, ben de bütün gece çamuru oyacağım ve güneş doğduğunda tamamlanacak. '

"Bana gülümsedi ve 'Sen ileri bir düzenbazsın, ama biz buna pazarlık diyeceğiz' diye yanıtladı.

"Bütün gece sırtım ağrısa ve fitil kokusundan gözlerim zar zor görene kadar başımı ağrıtsa da oydum. Ama güneş doğarken döndüğünde tabletler tamamlanmıştı.

"Şimdi," dedim, "bana ne söz verdin?"

"Pazarlığımızın üzerine düşeni yaptın oğlum," dedi bana nazikçe, "ve ben de benimkini yerine getirmeye hazırım. Bilmek istediğin bu şeyleri sana anlatacağım çünkü artık yaşlı bir adam oluyorum ve yaşlı bir dil anlatmayı sever. Ve genç öğüt almak için yaşlıya geldiğinde yılların vizyonunu alır. Ancak gençlik çok sık olarak, yaşlının yalnızca geçmiş günlerin bilgeliğini bildiğini ve bu nedenle kâr sağlamadığını düşünür. Ama şunu unutma, bugün parlayan güneş, baban doğduğunda parlayan güneştir ve son torunun karanlığa geçtiğinde hala parlayacaktır.

"Gençliğin düşünceleri," diye devam etti, "gökyüzünü sık sık parlatan meteorlar gibi parlayan parlak ışıklardır, ama yaşın bilgeliği sabit yıldızlar gibidir, o kadar değişmeden parlar ki, denizciler yönlerini bulmak için onlara güvenebilir.

"Sözlerimi iyi not et, çünkü yapmazsan sana söyleyeceğim gerçeği kavrayamayacaksın ve gece çalışmanın boşuna olduğunu düşüneceksin.'

"Sonra bana tüylü kaşlarının altından kurnazca baktı ve alçak, güçlü bir tonda, 'Kazandığım her şeyin bir kısmının benim olduğuna karar verdiğimde zenginliğe giden yolu buldum. Sen de öyle yapacaksın' dedi.

"Sonra beni deldiğini hissedebildiğim bir bakışla bana bakmaya devam etti ama başka bir şey söylemedi.

"Hepsi bu mu?' diye sordum.

"Bu, bir koyun çobanının kalbini bir tefecinin kalbine dönüştürmek için yeterliydi," diye yanıtladı.

"Ama kazandığım her şey bana kalacak, değil mi?" diye sordum.

"Aklından çıkar," diye yanıtladı. 'Konfeksiyoncuya ödeme yapmıyor musun? Sandaletçiye ödeme yapmıyor musun? Yediğin şeylerin parasını ödemiyor musun? Babil'de harcama yapmadan yaşayabilir misin? İşte böyle Aptal! Kendin hariç herkese ödersin. Sersem, sen başkaları için çalışıyorsun. En iyisi git bir köle ol ve efendinin sana yemen ve giymen için verdiği şey için çalış. Kazandığın her şeyin onda birini kendine ayırsaydın, on yıl içinde ne kadarın olurdu?'

"Sayılar hakkındaki bilgim beni terk etmedi ve 'Bir yılda kazandığım kadar' diye cevap verdim.

"Gerçeğin yarısını konuşuyorsun," diye karşılık verdi. 'Tasarruf ettiğin her altın parçası senin için çalışacak bir köledir. Kazandığı her bakır, senin için kazanabilecek köledir. Zengin olmak istiyorsan, o zaman biriktirdiklerin kazanmalı ve çocukları kazanmalı ve çocuklarının çocukları kazanmalı ki, hepsi sana arzu ettiğin bolluğu vermeye yardımcı olabilsin.

"Uzun gece çalışman için seni aldattığımı düşünüyorsun," diye devam etti, "ama sana sunduğum gerçeği kavrayacak zekaya sahipsen sana bin katını ödedim.

“Kazandığın her şeyin bir kısmı sende kalacak. Ne kadar az kazanırsan kazan, onda birden az olmamalı. Ödeyebileceğinden çok daha fazlası olabilir. Önce kendine ödeme yap. Giysiciden ve sandalcıdan geri kalanından ödeyebileceğinden fazlasını satın alma ve yine de yiyecek ve sadaka için yeterli paran olsun.

“Zenginlik bir ağaç gibi küçücük bir tohumdan büyür. Tasarruf ettiğin ilk bakır, zenginlik ağacının büyüyeceği tohumdur. O tohumu ne kadar erken ekersen ağaç o kadar çabuk büyür. Ve o ağacı ne kadar sadık bir şekilde besler ve tutarlı tasarruflarla sularsan, o kadar çabuk gölgesinde mutlu olursun.' "Böylece tabletlerini aldı ve gitti.

"Bana söylediklerini çok düşündüm ve mantıklı geldi. Bu yüzden denemeye karar verdim. Her ödeme aldığımda her on bakırdan bir tane alıp sakladım, ne kadar garip olursa olsun. Görünen o ki, eskisinden daha az param yoktu. Onsuz geçinebildiğim için çok az fark ettim. Ama çoğu zaman, stoğum büyümeye başladıkça, onu tüccarların sergilediği bazı iyi şeyler için harcamaya cezbedildim. Fenikelilerin ülkesinden develer ve gemiler tarafından getirilen şeyler aklıma girdi.

"Algamish gittikten on iki ay sonra tekrar geri döndü ve bana dedi ki, 'Oğlum, geçen yıl boyunca kazandığının onda birini kendi kendine ödedin mi?'

"Gururla cevap verdim, 'Evet, ustam var.' 'Bu iyi,' diye yanıtladı bana gülümseyerek, 've onunla ne yaptın?

"Bana yedi denizi aştığını ve Tire'de Fenikelilerin nadide mücevherlerini alacağını söyleyen tuğlacı Azmur'a verdim. Döndüğünde bunları yüksek fiyatlara satacağız ve kazancı bölüşeceğiz."

"Her aptal ders almalı," diye homurdandı, "ama bir tuğla üreticisinin mücevherler hakkındaki bilgisine neden güvenirsin ki?  Yıldızlar hakkında bilgi almak için ekmek fırınına gider misin? Hayır, benim bildiğime göre, astroloğa gidersin, eğer düşünecek aklın varsa. Tasarrufların gitti genç, servet ağacını kökünden sarstın. Ama bir tane daha dik. Tekrar dene. Ve bir dahaki sefere mücevherler hakkında fikrin varsa, mücevher tüccarına git. Koyunlar hakkında ise çobana git. Nasihat bedava verilen bir şeydir, ama sadece almaya değer olanı aldığına dikkat et. Birikimleri hakkında bu konularda tecrübesiz birinden tavsiye alan, fikirlerinin yanlışlığını kanıtlamanın bedelini birikimleriyle ödeyecektir.” Bunu söyleyerek uzaklaştı.

"Ve dediği gibi oldu. Fenikeliler Azmur'a değerli taşlara benzeyen değersiz cam parçaları sattılar. Ama Algamish'in bana tarif ettiği gibi, her onda bir bakır biriktirdim, çünkü artık bir alışkanlık edinmiştim ve zor değildi.

"On iki ay sonra, Algamish yazıcıların odasına geldi ve bana hitap etti. "Seni son gördüğümden beri ne ilerleme kaydettin?"

"Kendime sadakatle ödedim," diye yanıtladım, "ve birikimlerimi bronz satın alması için kalkan yapımcısı Agger'a emanet ettim ve her dört ayda bir bana kirayı ödüyor."

"Bu iyi. Peki kiralamayı ne yapıyorsun?"

"Ballı, kaliteli şaraplı ve baharatlı kekli harika bir ziyafetim var. Ayrıca kendime kırmızı bir tunik aldım. Ve bir gün bana bineceğim genç bir eşek alacağım." Algamish güldü:

“Birikimlerinin çocuklarını yiyorsun. O zaman onların senin için çalışmasını nasıl beklersin? Senin için de çalışacak çocukları nasıl olabilir? Önce bir altın köle ordusu al ve sonra pişman olmadan tadını çıkarabileceğin zengin bir ziyafet ver." diyerek yine gitti.

 "İki yıl boyunca onu bir daha görmedim, bir kez daha geri döndüğünde, yüzü derin çizgilerle doluydu ve gözleri düşmüştü, çünkü çok yaşlı bir adamdı artık. Ve bana dedi ki, "Arkad, hayal ettiğin zenginliğe ulaştın mı?” Ben de, "Henüz istediğimin tamamı değil, ama bazılarına sahibim ve o daha çok kazanıyor ve kazancı daha çok kazanıyor" diye yanıtladım.

"Ve hâlâ tuğla üreticilerinin tavsiyesini alıyor musun?"

"Tuğla yapımı hakkında iyi tavsiyeler veriyorlar," diye karşılık verdim.

"Arkad," diye devam etti, "derslerini iyi öğrendin. Önce kazanabileceğinden daha azıyla yaşamayı öğrendin. Daha sonra, kendi deneyimleriyle bu konuda yetkin olanlardan tavsiye almayı öğrendin. Ve son olarak, altın yapmayı öğrendin.”

"Parayı nasıl elde edeceğini, nasıl tutacağını ve nasıl kullanacağını kendi kendine öğrendin. Bu nedenle, sorumlu bir konum için yetkinsin. Ben yaşlı bir adam oluyorum. Oğullarım sadece harcamayı düşünüyor ve kazanmayı düşünmüyorlar. Servetim büyük ve bakamamaktan çok korkuyorum. Eğer Nippur'a gider ve oradaki topraklarıma bakarsan, seni ortağım yapacağım ve sen de malımı paylaşacaksın."

"Böylece Nippur'a gittim ve onun büyük mülklerinin sorumluluğunu üstlendim. Ve hırsla dolu olduğum ve serveti başarılı bir şekilde idare etmenin üç yasasına hakim olduğum için, onun mülklerinin değerini büyük ölçüde artırmayı başardım. Ben çok zengin oldum ve Algamish'in ruhu karanlık küre için ayrıldığında, yasanın öngördüğü şekilde onun mülkünü paylaştım."

Böyle dedi Arkad ve hikayesini bitirdiğinde arkadaşlarından biri, "Gerçekten şanslıydın, Algamish seni varis yaptı" dedi.

"Şanslıydım, çünkü onunla ilk tanışmadan önce başarılı olma arzum vardı.  Dört yıl boyunca, kazanılanların onda birini alarak amacımdaki kesinliği kanıtlamadım mı? Fırsat, hazırlıksız olanlarla hiç vakit kaybetmeyen kibirli bir tanrıçadır."

 Bir başkası, "İlk yılın birikimlerini kaybettikten sonra devam etmek için güçlü bir iradeye sahiptin. Bu açıdan sıra dışısın," dedi.

"İrade gücü!" diye karşılık verdi Arkad. "Ne saçmalık. İrade gücü insana devenin taşıyamayacağı bir yükü kaldırma ya da öküzün çekemeyeceği bir yükü çekme gücü verir mi? İrade gücü, yerine getirmen için belirlediğin bir görevi yerine getirmek için kararlı bir amaçtan başka bir şey değildir. Kendime bir görev koyarsam, bu çok önemsiz de olsa, bunu hallederim. Önemli şeyleri yapmak için kendime başka nasıl güvenebilirim?

Kendi kendime 'Köprüden şehre doğru yürürken yüz gün boyunca yoldan bir çakıl taşı alıp dereye atacağım' desem, yapardım. Yedinci gün hatırlamadan yanından geçseydim, kendi kendime, "Yarın iki çakıl atacağım, o da işe yarayacak" demezdim. Bunun yerine, adımlarımı geri çeker ve çakılı atardım. Ne de yirminci günde kendime 'Arkad, bu işe yaramaz' demezdim.

Her gün bir çakıl taşı atmak size ne kazandırır? Bir avuç atın ve onunla işi bitirin.' Hayır,  Bunu söylemem ve yapmam. Kendime bir görev belirlediğimde tamamlarım. Bu nedenle, boş zamanları sevdiğim için zor ve elverişsiz işlere başlamamaya dikkat ediyorum."

Sonra başka bir arkadaş konuştu ve dedi ki, "Söylediklerin doğruysa ve söylediğin gibi makul görünüyorsa, o zaman bu kadar basit, tüm insanlar bunu yapsaydı, ortalıkta dolaşacak kadar zenginlik olmazdı."

Zenginlik, insanın enerji harcadığı her yerde büyür," diye yanıtladı Arkad. "Zengin bir adam ona yeni bir saray inşa ederse, ödediği altın gitmiş olur mu? Hayır, bir parçası tuğla ustasında, bir parçası işçide ve bir parçası da sanatçıdadır. Ve ev için çalışan herkesin bir payı vardır. Yine de saray tamamlandığında, tüm maliyetine değmez mi? Ve üzerinde durduğu zemin orada olduğu için daha değerli değil midir? Ve ona bitişik olan zemin orada olduğu için daha değerli değil midir?

Zenginlik sihirli yollarla büyür. Hiç kimse bunun sınırını tahmin edemez. Fenikeliler denizlerdeki ticaret gemilerinden elde ettikleri zenginliklerle çorak kıyılarda büyük şehirler kurmadılar mı?”

"Öyleyse bizim de zengin olabilmemiz için bize ne yapmamızı tavsiye ediyorsun?" diye bir başka arkadaşı sordu, "Yıllar geçti ve artık genç adamlar değiliz ve elimizde hiçbir şey yok."

"Algamish'in bilgeliğini almanı ve kendine, 'Kazandığım her şeyin bir kısmı benimdir' demeni tavsiye ederim. Sabah ilk kalktığında söyle. Öğlen söyle. Gece söyle. Her günün her saatinde söyle. Kelimeler gökyüzünde ateşten harfler gibi görünene kadar kendine söyle.

"Fikrinle kendini etkile. Kendini bu düşünceyle doldur. Sonra hangi kısmı mantıklı görünüyorsa onu al. Onda birinden az olmasın ve devam et. Gerekirse bunu yapmak için diğer harcamalarını düzenle. Ama önce o kısmı yatır. Yakında, yalnızca sahip olduğun bir şeye sahip olmanın ne kadar zengin bir duygu olduğunu anlayacaksın. Büyüdükçe, seni teşvik edecek. Yeni bir yaşam sevinci seni heyecanlandıracak. Daha fazla kazanmak için daha büyük çabalar sana gelecek. Artan kazancının yüzdesi, aynı yüzde yine sana ait olmayacak mı?

"O halde hazineni senin için çalıştırmayı öğren. Onu kölen yap. Onun çocuklarını ve onun çocuklarını senin için çalıştır.

"Geleceğin için bir gelir temin et. Yaşlılara bak ve unutma ki, gelecek günlerde sen de onlardan biri olacaksın. Bu nedenle hazineni büyük bir dikkatle yatır ki, kaybolmasın. Faiz oranları aldatıcı sirenlerdir, gafilleri kayıp ve pişmanlık kayalarına çekmekten başka bir şey değildir.

"Akıllı adamlara danış. Günlük işleri parayla ilgilenmek olan adamlardan tavsiye al. Paramı tuğlacı Azmur'un yargısına emanet ederken yaptığım hatadan seni kurtarsınlar. Küçük bir geri dönüş ama güvenli bir dönüş, riskten çok daha fazla arzu edilir.

"Buradayken hayatın tadını çıkar. Çok fazla zorlama veya biriktirmeye çalışma. Kazandığının onda biri rahatça saklayabileceğin kadar ise, bu kısmı tutmaktan memnun ol. Gelirine göre başka türlü yaşa ve bırak harcamaktan korkma. Hayat güzel ve hayat, değerli ve zevk alınacak şeylerle dolu."

Arkadaşları teşekkür edip gittiler. Bazıları sessiz kaldı çünkü hayal güçleri yoktu ve anlayamadılar. Bazıları alaycıydı çünkü çok zengin birinin o kadar şanslı olmayan eski arkadaşlarla ayrılması gerektiğini düşündüler. Ancak bazılarının gözlerinde yeni bir ışık vardı. Algamish'in yazıcıların odasına her seferinde karanlıktan aydınlığa çıkan bir adamı izlediği için geldiğini fark ettiler. O adam ışığı bulduğunda onu bir yer bekliyordu. Kendisi için kendi anlayışını geliştirene kadar, fırsat için hazır olana kadar hiç kimse o yeri dolduramazdı.

Bu sonuncular, sonraki yıllarda Arkad'ı sık sık ziyaret eden ve onları memnuniyetle karşılayanlardı. Onlara danışmanlık yaptı ve geniş deneyime sahip insanların her zaman memnuniyetle yapacakları şekilde bilgeliğini onlara verdi. Ve onlara, tasarruflarını güvenli bir şekilde iyi bir kar getirecek ve ne kaybedilecek ne de kar getirmeyecek yatırımlara karışmayacak şekilde yatırım yapmalarına yardım etti.

Bu adamların hayatlarındaki dönüm noktası, Algamish'ten Arkad'a ve Arkad'dan onlara gelen gerçeği anladıklarında o gün geldi.

KAZANDIKLARININ BİR PARÇASI SANA AİTTİR.

---------------

E-Kitap / PDF : Babil'in En Zengin Adamı Sistemi Anlatıyor - George Clason / SESLİ KİTAP

Blogger tarafından desteklenmektedir.