Header Ads

Chopra'nın Kaleminden; "Köle" Şeybe: Abdulmuttalib / Deepak Chopra Türkçe 20


Tanrı'nın sevgisi, nefret gibi hissettirecek kadar yoğun olabilir mi?" diye sordum.

Oğlum homurdandı. Su testisi yüklü bir kızağı kasabaya sürüklüyorduk. Acı ve ılık olan su, kayalık zemine çarptığımızda fışkırıyordu.

“Tanrı her şeyi düşünür ve hepsini birden yapar. Onu Tanrı yapan da bu,” diye yumuşak bir şekilde devam ettim. Çıplak göğsüne bir iple kızağa boyunduruk altına alınan oğlum Abdullah'a baktım. Yorucu bir işti ve sinirliydi.

En kötü kurayı, su taşıyıcıları şafakta toplandığında çekmiştik. Kabileler tarafından her sabah Mekke'ye su getirmek için kırk genç adam gönderilirdi.

Kasabada hiç kuyu yoktu ve bu nedenle suyun dağın eteklerinde uzanan küçük kuyulardan çekilmesi gerekiyordu. Abdullah ve ben en uzak olanı, bir milden fazla uzakta olanı çektik. Boyunduruk altına alınmış, ayaklarımızın altındaki tozu yiyebilecek kadar eğilmiş, gün batımına kadar kızağı sürükleyecektik.

Kimse bana acımadı. Hepsi beni “Köle” olarak tanıyordu ve bu isim bana üstü kapalı bir küçümsemeyle yaklaşmalarına neden olmuştu.

"Tanrı'nın benden nefret ettiğini düşünürdüm," dedim Abdullah'ın huysuz öfkesine aldırmadan. “Çocukluğum yoksulluk ve kederle doluydu.”

Çekmeyi bıraktım ve kollarımı açtım. “Mekkedeyim oğlum, bir mucizeyle mukaddes kapılarına teslim edildim. Nefret gibi hissettiren şey, Tanrı'nın kılık değiştirmiş sevgisi olmalı."

Abdullah'ın tek umursadığı şey, şafak öncesi karanlıkta yürümek için ağır bir uykudan uyandırılmaktı. On çocuğumdan en küçük oğlumdu, sevilen ve yakışıklı bir delikanlıydı. Yine de zengin bir adam olan babasının “Köle” lakabını taşımasından hiç hoşlanmıyordu.

"Seni dinlememi istiyorsan," dedi Abdullah huysuzca, "gölgede yürümeme izin ver." Su taşıyıcılar ellerinden geldiğince evlerin ve duvarların gölgesinde kalırlardı, ama şimdi sadece bir zerre kadar soğuk karanlık vardı, sadece bir adamın içine sığabileceği kadar.

Omuz silkip kemerime yaslandım. Güneş en yüksek noktasındaydı. Sıcak, tenimi soba gibi yakıyordu.

Nefret gibi hissettiren aşk. Bu bilmece günlerdir aklımdaydı. Bana göre hayatın tüm gizemiydi, sadece onu daha önce görmemiştim. Her lanet kılık değiştirmiş bir nimettir. Bu Arabistan toprakları mesela. Sarkan bir mücevher gibi, iki imparatorluğun elinde yatıyor. Kuzeyde Bizanslılar, doğuda Persler yumruklarını uzatıyorlar. Elbette bu bizim gibi savunmasız, dağınık insanlar için bir lanetti.

Ancak Araplar hiçbir zaman fethedilmemiştir. Çöl çok geniş, çok kasvetli. Sadece cinlerin ve akreplerin büyüdüğü çorak arazide ancak bir saatliğine patikada dolaş ve yolunu canlı olarak geri döndüğün için şanslı sayılırsın. Lanetimiz olan çöl ve güneş bağımsızlığımızı sağlıyordu.

Orada bile Tanrı merhametini gösterdi, çünkü tüccarlar her koyda ve limanda bekleyen korsanlar yüzünden Arabistan'ın etrafında yelken açamadılar. Değerli ipeklerini ve baharatlarını çölden geçerek Şam'a götürmek zorunda kaldılar. Sonuç, Mekke gibi kendi rotasında olacak kadar şanslı herhangi bir şehir için refahtı. Kabileler tanrıları övdüler ve her yolcunun şehre girdiğinde su içtiğinden emin olmaya yemin ettiler. Bu da bir sonraki lanete yol açtı, ne kadar sırt kırılırsa kırılsın, suyun her gün çekilmesi gerekiyordu.

Hayat, bir boncuğun inci, diğerinin zehir olduğu bir kolye gibi akıp gidiyordu.

Kimse bu konuda gevezelik ettiğimi duymak istemiyor. Aklımı oğluma açmamı sağlayan ise sadece öğlen güneşiydi. İki gece önce, Tanrı'nın sevgisine olan saplantılarım kaçınılmaz hale geldi ve soğuk bir ateş gibi endişeyle uyandım. O gün sert, aptalca bir adım atmıştım. Kuzenlerime içimdekini itiraf ettim. Yöre halkının da buluştuğu Kabe yakınlarındaki hacılara hizmet veren küçük hanlardan birindeydi.

"Tanrı'dan lanet olmayan tek bir lütuf bulamıyorum," dedim. “Ve aynı zamanda bir nimet olmayan hiçbir lanet. Bu neden böyle?”

Sessizlik vardı. Ne hakkında konuşuyordum? Kuzenlerim sadece üç şeyi tartışırlar: para, kadınlar ve develer.

İçlerinden biri konuştu. “Dün bir deveyi daha kaybettim. Ya kölem ne yaptığını bilmiyor ya da güzel bir kuruş için baskınlara izin veriyor."

Bir başka kuzen, "Ödül alsa, birden fazla deve alırlardı," dedi.

"Belki," diye yanıtladı birinci kuzen.

Ama geçiştirilmeyecektim. "Tanrı'nın bizi lanetlemiş olması umurunda değil mi? Tanrı, Araplar dışında herkesle konuşmuştur. Babamızın evini bir daha asla bulamayacak kayıp çocuklar mıyız?” dedim.

Hepsi yine sessizliğe büründü. “Tanrılar” yerine “Tanrı” dediğimi duymak onları tedirgin ediyordu. Her gün son derece sarhoş olan ve son derece saygı duyulan en yaşlı kuzen, “Öyle, çünkü öyle” dedi. Diğerleri başını salladı ve konuşma burada sona erdi.

Tartışma beklemiyordum. Han, Kâbe'nin gölgesinde kalıyordu. O kutsal yerin etrafındaki tüm zemin bir sığınaktı. Orada hiçbir kabile savaşı çıkmaz; kan davaları iptal edilir; şiddet içeren tartışmalar bile yasaklanırdı. Ne de olsa ben onun klanının reisiyim, bu yüzden kuzenlerim içten içe bana gülseler de ciddi yüzlerle dinleyerek bana saygı gösteriyorlar.

İtirafım bana hiçbir şey kazandırmamıştı. Bu gizem doğrudan benim için geçerliydi - tüm ailemin hayatta kalıp kalamayacağını belirleyecekti.

Her şey su ile başladı, uzun zaman önce, hafızanın başladığı çağda.

Tufan'ın azgın suları çekildikten ve Nuh Peygamber gemiden indikten sonra kutsal bir soy doğurdu. Onun kanından İbrahim ve İbrahim'den ilk oğlu İsmail geldi.

Şimdi İsmail'in annesi Hacer, İbrahim'in karısı Sare'ye ait olan Mısır'dan yalnızca bir köleydi. Kısır olduğu için Sare, İbrahim'e çocuk sahibi olmak için Hacer'i ikinci karısı olarak almasını söyledi. On dört yıl sonra bir mucize gerçekleşti ve Sare çocuk sahibi oldu. İshak adında bir oğlu oldu. Daha sonra Hacer'in İsmail ile birlikte çöle sürülmesini istedi. İbrahim başını eğdi ve itaat etti.

Hacer genç çocukla dolaşırken, umutsuzca susadı. Açık gökyüzünün altında barınak ve görünürde su yoktu. İsmail'in kavrulmuş ağzını ıslatmak için birkaç damla arayan Hacer, Safa ve Merve olarak bilinen iki tepe arasında gidip geldi. İsmail ağlamaya başladı. Bayılmak üzereydi ve ikisi de ölebilirdi, ama Tanrı Hacer'e acıdı. Yere parmağıyla dokunan melek Cebrail'i indirdi. O noktada toprak nemle karardı ve ardından bir su damlası belirdi. Bir mucize! Hacer eğilip içti, sonra çocuğa su toplamak için avucunu açtı.

Anlatıldığına göre Hacer, “Daha çok olması için, Arapça'da kuyuya Zemzem, yani biriken su adının verilmesine neden oldu. Mekke onun etrafında büyüdü. Allah'ın lütfunun bir işareti olarak, kuyunun yegane mülkiyeti İsmail ve varislerine aitti ve suyu sonsuza kadar satma hakları vardı.

Çocukken ve hikayeyi ilk duyduğumda, bir mucizeyi sorgulamazdım. Her taşın bir mucize olduğu Kabe'ye gidip duvarlarına dokunamaz mıyım? İbrahim, Allah'ın Evi'ni kuyunun fışkırdığı yerin yakınına inşa etmişti. Adem'in kendi elleriyle inşa ettiği, granit bloklardan yapılmış ve dört bir yanı tam kare olan ilk binaya tıpatıp benziyordu. Araplar ona Kabe demeye başladılar. Her kabile savaşında ve her işgalcinin bizi yenme girişiminde, Zemzem kuyusu, bir zamanlar için ebedi kaynak, ortadan kaybolduktan çok sonra bile, Tanrı'nın Evi olarak kaldı, çünkü herkesten nesiller önce Zemzem bile lanetlenmişti.

Nefesinin altından mırıldanmaya başlayan Abdullah'a baktım. Yirmi yaşındaydı ve su taşıyacak kadar kaslıydı ama bu onun ilk seferiydi. Kendimize bir eşek arabası almamıza bile izin vermeyen, bu adi angaryaları neden yaptığımızı söylemem için bana yalvarmıştı. Ama ben sadece bir kelime söylerdim, “Sonra”.

"Gölgemi al," diye teklif ettim.

"Senin gölgen mi? Sen buna böyle mi diyorsun?" Abdullah, zengin bir adamın oğlunun olması gerektiği kadar gururluydu.

Azarlamayı umursamadan onu bir avluyu çevreleyen yüksek bir duvarın gölgesine ittim. Bizim kendi avlumuz Kâbe'ye en yakın olandı, bu büyük bir rütbe işaretiydi. Su beni zengin etmişti ama işin tuzu-biberi diğerlerinin bana duyduğu kıskançlıktı. Her sabah çarşıya çıktığımda tadına bakabiliyordum.

Dedim ki, "Beni Mekke'ye getiren mucizeyi sana hiç anlatmadım. Öğrenmenin zamanı geldi."

Abdullah şaşırmış görünmüyordu. On oğlumun her birine belli bir yaşa geldiklerinde aynı konuşmayı yapmıştım. “Büyükbaban Haşim, kabilemizin reisiydi. Kendisine her hacıdan bir gelir ve Mekke'deki diğer tüm kabilelerden bir ondalık gelir getiren bu suyu taşıma hakkını çok değerli bir şekilde korudu. Çocukken bundan hiç haberim yoktu, çünkü Haşim Mısır'a kervan götürürken esrarengiz bir şekilde öldü. Annem beni bir bohçaya bağladı ve birdenbire beş parasız ve arkadaşsız olarak kaçtı. Haşim'in erkek kardeşi servetini talep etmişti. Ben, Haşim'in en büyük oğlu, kenara itilmiştim.”

“Uzaklardaki bir kasabada, cennet ve dünya arasında bir yılan gibi sürünerek, terk edilmiş olarak büyüdüm. Bütün Arapların gözünde yetimdim. Ben hiçbir şeydim. Hayatın en dip noktası tam da Allah'ın mucizelerini bahşettiği yerdir” dedim. "Benimkini duymaya hazır mısın? Onsuz, burada olmazdın ve bu kadar yakışıklı. :)..."

Abdullah yüzünü buruşturdu. Hikayemin onun üzerindeki gücünün tadını çıkarıyordum, devam ettim: "Birkaç yıl geçti. Amcam El-Muttalib aniden korkunç bir suçluluk duydu. Haşim'in su taşıma hakkından zenginleşmiş, ancak Haşim'in oğlunu kendi payından mahrum bırakmıştı. Suçluluk onu yalnız bırakmadı; acımasızdı. Bu nedenle Muttalib, bunun bir işaret olduğuna karar verdi. Kimseye tek kelime etmeden Mekke'den uzaklaştı, beni sürgündeki annemle birlikte buldu ve bizi tozdan kaldırdı. Bana ikinci oğluymuşum gibi davranacağına söz verdi. İki gün sonra El-Muttalib tekrar Mekke'ye girerken onun önünde yürüyordum. Ancak insanlar, bir devenin üzerinde bile oturamayan bu pis çocuğun, eve getirilen yeni bir köleden başka bir şey olmadığını düşündüler. Beni hep bir ağızdan Muttalib'in kölesi olarak adlandırdılar: Abdülmuttalib."

"İşte bizim ayıbımızdır," diye mırıldandı Abdullah.

Alışkanlıktan dolayı herkes gerçek adım Şeybe'yi unutmuş ve bana "Köle" lakabını takmıştı.

Bir homurtu ile koşum takımıma eğildim. Hala güçlüydüm. Henüz elli bile değilim.

Yanıma diz çöken Abdullah'ın yetişmekten başka çaresi yoktu. Bir süre sessizce kızağı sürükledik.

“Bugün sana bilgimi verdim. Bu yüzden lütfen şimdi bana cevap ver. Tanrı'nın sevgisi, nefret gibi hissettirecek kadar yoğun olabilir mi?" Diye sordum.

Oğlum soruyu ciddiye alması gerektiğini biliyordu. “Cevap Tanrı'da değil. Bu senin kendi suçunla yatıyor."

"Açıkla."

"Örneğin; annemi aldatırsan, belki öğrenirdi, belki de öğrenmezdi. Ama suçluluğunda, onun aşkını kılık değiştirmiş bir zehir olarak hissedebilirsin. Ama eğer bir adam kardeşini Kabil'in Habil'i öldürdüğü gibi öldürürse, arada kimse yok, onun suçu Tanrı'nın sevgisini nefret gibi hissettirebilir."

"Güzel bir cevap" dedim. "Ama karımın yatağına günahsız olarak kabul edildim ve kimseyi de öldürmedim. Zengin olmanın bir lütuf olduğunu düşünmüştüm ama aptaldım.”

Abdullah bana inanamayarak baktı ama sözünü kesmesine izin vermedim. “Zenginliğimin bir lanet olmadığını mı düşünüyorsun? Bu yüzden bugün toplanma yerine kura çekmek için geldim. Bu yıpratıcı çalışmanın nasıl bir şey olduğunu kendim görmek istedim. Bana bak. Yarım gün sonra toprağa düşmeye ve yok olmaya hazırım. Bunun ne anlama geldiğini görüyor musun?”

Abdullah'ın bunun ne anlama geldiği hakkında hiçbir fikri yoktu.

Düşüncelerini okudum. "Bir an için beni unut. Ben bu çileden ölmesem bile, birçok genç adam ölecek. Vücutlarının kuruduğunu gördüm; hastalanırlar. Daha güçlü klanlar bizi kolayca yok edecek ya da vaktimizden önce kendi başımıza yok olacağız.”

"Ne yapabiliriz efendim?" Abdullah ilk kez saygı göstererek sordu.

Biz Araplar arasında hiçbir şey kabileden daha önemli değildir. Bizimki, Mekke'deki en büyük ve en güçlü olan Kureyş'ti, bu da onun çöküşünün diğer her kabilenin dualarında olduğu anlamına gelir. Bir gün bütün ırkının yok olacağını düşünmek Abdullah için dayanılmazdı.

"Zemzem," diye mırıldandım. "Yapacağımız şey bu."

"Ne?" Oğlum bu ismi biliyordu -Mekke'deki herkes biliyordu- ama Eden kadar efsaneviydi. Yaşlıların deyişiyle, yaşam suyu...

"Kuyuyu tekrar bulmam lazım" dedim. Bunu yaptığımda, şehrin tam göbeğinde sonsuz su olacak. Biz Kureyşliler artık servetimizin bedelini canımızla ödemeyeceğiz. Bunun hakkında ne düşünüyorsun?"

Abdullah, babasının delirdiğini düşünmeye başladı. Bunu görebiliyordum. Ama bunu söylemeye cesaret edemedi. "Tanrı'dan ikinci bir mucize istiyorsun," diye ihtiyatla yanıtladı. "Belki de bu çok fazla."

Güldüm. "Yemin ederim, eğer Arabistan'ın her yerine reis olursam, sen benim büyükelçim olacaksın. Ne kadar yumuşak bir diplomasi. Kadınlar seni duyana kadar bekle.”

Bunun üzerine Abdullah doğruldu. Oğullarımın en yakışıklısı olarak, hayatı boyunca kızların bakışlarını üzerine çekmişti. Ama bir kadına yaklaşmasına izin vermekten ilk kez söz ediyordum. Evlilik uzakta olamazdı.

O kadar uzun konuşmuştuk ki, artık suyun gerekli olduğu sarnıca yaklaşmıştık. Bu sarnıç, en fazla iki buçuk metre genişliğinde sığ bir taş tanktı. Biz geldiğimizde iki düzine kadın kalçalarında kil testilerle bizi bekliyordu. Kızağı görünce, kabile göçebelerinin keskin, tiz sesli çığlıklarını attılar.

"Al bakalım. Başa çıkabileceğinden çok daha fazla kadın," dedim. :)...

Kendimi o kadar sıkılmış hissettim ki, oğlumun kızaktaki ağır testileri boşaltmasına izin verdim. Suyun çoğu bekleyen kadınlara gitti ve sarnıçta ancak beş-on santim su kaldı. Yakındaki hurma ağaçları, ısının her şeyi çalmaması için onu yeterince gölgede bırakacaktı.

Göğsümü, ipin yanık izleri bıraktığı yeri ovuşturdum. "Zemzem," diye mırıldandım usulca. Gerçekten tekrar bulabilir miyim? Gerçek şu ki, çılgın planımdan kuzenlerime, hatta karıma bile bahsetmeye cesaretim yoktu. Kabilemizin erkekleri bedel ödetmekte haklı olacaklardı. Bir delinin kutsal su haklarıyla işi olmaz.

Belki de Tanrı'nın kendisi bana karşıydı. Mekke'deki herkes için Zemzem ilahi bir ceza olarak ortadan kaybolmuştu. Bir gece, yaşayan kimse hatırlamadan çok önce, dürüst bir adam, zengin ve dinsiz Mekkelilerin açgözlülüğü ve küstahlığına öfkelendi. Adını kimse bilmiyor. Gizlice Kabe'ye girdi ve içindeki altın sunuları ve kutsal putları çıkardı. Allah bir ve tek Tanrı olmasına rağmen, kabileler onu unutmuş ve kutsal mekânı yüzlerce tanrı ile doldurmuşlardı.

Hırsız, ganimetini kuyuya attıktan sonra, Zemzem'in üzerini toprakla kaplayarak gömdü. Kuyunun asla haksızlar tarafından bulunmaması için dua etti. Tanrı dinlemiş olmalı, çünkü ertesi gün güneş doğduğunda kimse Zemzem'in nerede olduğunu hatırlayamadı. Zenginler umutsuzluğa kapıldı; hatta bazıları tövbe etti. Ama kaybolmuşlardı. Mekke, değerli suyu olmadan küçüldü. İsmail'in oğulları yola çıktı. Burası, Kureyş'in şehri yeniden canlandırmasına kadar yüzyıllar boyunca ıssız kaldı. Dışarıdaki acı kuyulardan su taşıma sistemini kurdular. Mekke'yi yeniden inşa ettiler, hacılar için hanlar sağladılar ve Kabe'yi eskisi gibi uygun bir ibadethane yaptılar. Bunların hepsi onlara İsmail'in yeni oğulları denilmesini sağladı.

"Şimdi eve gidebilir miyiz?" diye sordu Abdullah.

"Kızların senin gibi koktuğunu göremezsin," dedim.

Abdullah, neden bahsettiğimden emin olarak, "Bir kadınla benim aramda duran tek şey banyoysa, hiçbir endişem yok," dedi.

Topallayarak ve oğlumun omzuna yaslanarak eve gittik.

Ama ayaklarımda ölü bile olsa bir ses duydum. Boğuk bir ses olabilecek hafif bir uğultu. Zemzem bir yerlerde toprağın derinliklerine akıyor ve yeniden doğmayı bekliyordu.

Tanrı'nın iradesi döngüler ile yapılır. O'nun gizli tasarımını hiçbir insan aklı kavrayamaz.

Bu yüzden, kutsal kuyuyu tekrar bulma saplantımla alay etme. Sularını bir gün serbest bırakırsam ve belki de hırsızın içine attığı altını ele geçirirsem, Tanrı yargısını tersine çevirir mi?

"Lanette saklı olan kutsamaya yalvarıyorum," diye mırıldandım.

"Yeter ki böyle bir gün daha lanetlenmedikçe," diye gülümsedi Abdullah.

"Bu gece halanın evine gideceksin," dedim. "Evlenebilecek bazı genç kadınlar orada olacak. Kendini kontrol etmeye çalış. Birer birer evlendik.”

Abdullah gülümseyerek eğildi, davet için bolca teşekkür mırıldandı. Bu ziyaret, onu memnun etti. Bir aşk şarkısını ıslık çalmaya başladı.

Blogger tarafından desteklenmektedir.