Header Ads

Berrak Rüya Görme Yolları ve Derinlik Seviyeleri / Lüsid Rüya Eğitimi 02



Güçlü rüya hatırlama, berrak rüya görme ile pozitif bir korelasyona sahiptir. Daha fazla rüya hatırladığında, bu rüya görme farkındalığının ve hafızanın arttığını gösterir. Dahası, daha fazla rüya hatırlamak lüsid rüyalarını hatırlama şansını artırır. Şimdi lüsid rüya görme başarını artırabilecek çok çeşitli hazırlık uygulamalarına kısaca bir göz atalım. Neredeyse herkes her gece beş veya daha fazla rüya görür. 


Her gün yaklaşık iki saatimizi ya da günün neredeyse yüzde 9'unu rüya görerek geçiririz. Bu da hayatının her on bir yılından birini tamamen rüya halinde geçirdiğin anlamına gelir. Yine de ne zaman bir atölye çalışması yapsam, biri elini kaldırıp "Ya rüyalarını hatırlamıyorsan?" diye soruyor. Colorado'daki bir sunumda genç bir adam bana aynı soruyu sordu. Çoğu insanın rüyalarını hatırlamamasının iki ana nedeni olduğunu söyledim. 


Birincisi, rüyaların hiçbir değeri olmadığını ve bu nedenle hatırlanmayı hak etmediklerini düşünüyorlar. İkincisi, rüyalardan korkmaya başlamışlar ve onları hatırlamamaya karar vermişlerdir. Bu genç adam bana yirmi altı yaşında olduğunu ve on yıldır rüya görmediğini söyledi. Ben de sordum: "On yıl önce on altı yaşındayken sana ne oldu?" Bir an şaşkın şaşkın baktı ve sonra fark etti: "Annemle babam korkunç bir şekilde boşandılar." 


Ona bazen bilinçli ya da bilinçsiz olarak rüyalarımızı hatırlamamaya karar verdiğimizi söyledim. Ancak bu gece uyumadan önce içsel farkındalığına artık onları hatırlamaya hazır olduğunu söyleyebilirdi. Ertesi sabah konferans salonunda sevinçle yanıma koştu ve şöyle dedi: Uyumadan önce içsel farkındalığıma rüyalarımı hatırlamaya hazır olduğumu söyledim. Sonra uykuya dalmaya başladığımda, birbiri ardına rüya görüntülerinden oluşan bir slayt gösterisi gibi rüya görüntüleri gördüm! Sanki bütün gece böyle olmuş gibi hissettim. 


Rüya görebildiğim için çok mutluyum. Elbette, önceki on yıl boyunca rüya görmüştü; sadece onların görülmesine izin vermesi gerekiyordu. Rüya hatırlamanı geliştirmek, berrak rüya görmek isteyenler için değerli bir uygulama gibi görünüyor. İdeal olarak, anlatacağım lüsid rüya uygulamalarına başlamadan önce gecede en az bir, hatta daha fazla rüya hatırlayabiliyor olman gerekir. Eğer güçlü bir hatırlama yeteneğin yoksa, uyumadan önce kendine şunu telkin etmeyi dene: "Uyandığımda rüyalarımı hatırlamayı kolay bulacağım." 


Dilersen, kendine her rüyadan sonra uyanmayı önerebilirsin. Bu çok fazla geliyorsa, uykudan önce gecenin en önemli rüyasını hatırlayacağını önerebilirsin. Nadir durumlarda, zayıf rüya hatırlama için üçüncü bir neden olabilir; örneğin reçeteli bir ilaç veya uyku apnesi gibi fiziksel bir durum. 


Uyku apnesi (kişinin nefes alıp verirken duraklaması veya çok sığ nefes alması) gibi bazı durumların rüya hatırlamayı olumsuz etkileyebileceği belirtilmiştir. Ayrıca, yaygın olarak reçete edilen bazı ilaçlar da bunu olumsuz etkileyebilir, ki ilaçların olası yan etkilerinin dikkatli bir şekilde okunması bunu gösterecektir.


Rüyalar Nasıl Hatırlanır?


Lüsid rüyada başarılı olmak için, uyandığında ilk düşüncen şu soru olmalıdır: "Az önce ne rüya görüyordum?" İçgüdüsel olarak kalemine (veya ses kayıt cihazına) uzanmalı ve zihninde tazeliğini korurken en son gördüğün rüya hakkında bazı gece notları almalısın. 


  • Yatağının yanında bir rüya günlüğü ve bir kalem, kurşun kalem veya ses kayıt cihazı bulundur.
  • Gece her uyandığında kendine hemen şu soruyu sorma alışkanlığını geliştir: "Az önce ne rüya görüyordum?" Rüyayı hatırlamaya odaklan.
  • Her uyandığında günlüğüne sessizce birkaç not al. Sabah rüyayı hatırlamana yardımcı olacak birkaç anahtar kelimeyi (örneğin, "dinozor", "kütüphane") not et.
  • Sabahları rüyalarını, sadece rüya parçaları olarak bile olsa yaz. Her girdinin en üstüne tarihi yaz.
  • Uyumak için kendine yeterli zaman tanı. Gece ilerledikçe rüyaların uzadıkça uzar, bu da lüsid olma şansını artırır.


Bununla eğlen. Bir rüya sana lüsid farkındalığa ulaşmana yardımcı olacak ipuçları verdiğinde bunun farkına var. Berraklığa ne kadar yaklaşabileceğini gör. Bazı araştırmalar, belirli B vitaminlerinin ve folik asidin genel hafıza performansına yardımcı olabileceğini göstermiştir. Bu nedenle bazı insanlar uyumadan önce B vitamini (özellikle B12, B6 ve folik asit) alır veya normal diyetlerine bu vitaminleri içeren doğal gıdalar ekler. Bunu kısa bir süre için dene ve etkisini fark et. 


Rüyaların daha mı net görünüyor? Daha canlı mı? Daha akılda kalıcı mı? Rüya görürken kendini daha bilinçli hissediyor musun? Bazı insanlar rüya hatırlamayı azaltan alışkanlıklar geliştirmiştir. Örneğin, cep telefonlarının yanında uyurlar ve en son mesaja veya e-postaya bakmak için sık sık uyanırlar. Ya da daha kötüsü, geceleri telefonun çalmasına ve biplemesine izin verirler, bu da düzenli uykuyu ve rüya görmeyi engeller. Bu alışkanlıkla bir süre geçirdikten sonra, uyandıklarında ilk düşünceleri mesajlarını kontrol etmek oluyor. 


Sonuç olarak, zayıf rüya hatırlama geliştirmeye eğilimlidirler. Diğer engelleyici alışkanlıklar arasında rüya görmeyi veya rüya hatırlamayı engelleyen maddeler -örneğin alkol (REM süresini azaltır) ve bazı uyuşturucular- yer alır. Akşam aktivitelerinin rüya görmeni nasıl etkilediğinden emin değilsen, birkaç günlüğüne akşam alışkanlıklarını değiştirmeyi dene ve rüya hatırlamana ne olduğunu gör.


Lucid Rüya Görmenin Seviyeleri


Birçok insan lüsid rüyayı siyah ve beyaz olarak düşünür - ya lüsid rüya görürsün ya da görmezsin. Deneyimle birlikte lüsid rüyanın çeşitli seviyeleri olduğunu keşfedersin. Lüsid rüya farkındalığının seviyelerini bir ışık panelindeki kısma düğmesi gibi düşünmek yardımcı olabilir. En düşük seviyede ışık zar zor çalışır ve farkındalıktaki değişim çok sönük veya hafif görünür. Ancak kısma düğmesini yukarı doğru hareket ettirdikçe, lüsid farkındalığın (ışık) artar. Tam güçte, tam berraklığa ulaşırsın ve güçlü bir farkındalık hissedersin. Bu artan lüsid farkındalık seviyelerini düşün.


Lüsid Öncesi: Bir tür tuhaflık fark edersin ve bunu uyanık fiziksel gerçeklik için olağandışı bulursun. Örneğin, rüya günlüğüne şöyle yazıyorsun: "Atımın altı bacağı vardı. Eyeri bağlarken bu bana çok garip geldi."

Lüsid Altı: Rüya gördüğüne dair belli belirsiz bir farkındalığın var, ancak bunun ne anlama geldiğini anlamıyor veya çıkarımlara göre hareket etmiyorsun. Rüya günlüğüne şöyle yazabilirsin: "Kız kardeşim Mary, oğlumun mezuniyet partisine katıldı. Tokyo'da yaşadığı için bunun imkansız göründüğünü hatırladım. Bunu rüyamda görüp görmediğimi merak ettim ama parti misafirleriyle ilgilenmeye karar verdim."

Yarı Lüsid: Rüya gördüğünün farkına varırsın ancak çoğunlukla buna uyum sağlar ve çok az ayarlama yaparsın. Rüya günlüğünde şöyle yazabilir: "Maria Teyzemi gördüm ama üç yıl önce öldüğünü hatırladım. Annem onun için misafir yatağını hazırlamamı söyledi, ben de yaptım. Ama bunu yapmak için rüya büyüsü kullandım çünkü rüya gördüğümü fark ettim."

Lüsid: Rüya gördüğünün tamamen farkına varırsın ve rüyada önemli seçimler ve kararlar almak için harekete geçersin. Rüya günlüğünden bir örnek şöyle olabilir: "Miami'de çocukluğumun geçtiği evi gördüğümde artık var olmadığını biliyordum. Bu düşünce bana rüya gördüğümü fark ettirdi. Ben de köpeğimi alıp uçmaya karar verdim. Şehrin üzerinde uçtuk ve marinanın yanından geçtik. Sahilde ilginç bir şey gördüm ve araştırmak için ona doğru süzüldüm."

Tamamen Lüsid: Rüya gördüğünün farkındasın, önemli derecede ustalık hissediyorsun ve gerçekleştirmek istediğin deneyleri kolayca hatırlayabiliyorsun. Rüya günlüğüne şöyle yazabilirsin: "Şimdi lüsidim, 'Michael ve ben dün hangi deneyi tartıştık? Oh, lüsid rüyamda yüksek bir binanın tepesine çıkıp kenardan bakarak yükseklik korkumu yenip yenemeyeceğimi görmemi istedi. Ben de etrafıma bakındım ve çok yüksek bir bina gördüm ve zarar görmeyeceğime göre en tepeye çıkıp kenardan bakma alıştırması yapmaya karar verdim."

Süper Lüsid: Çok yüksek derecede kişisel enerji, düşünce berraklığı, hafıza, üretkenlik ve rüya manipülasyonu hissedersin. Rüya raporun şöyle diyebilir: "Duvardan düşerken rüya gördüğümü biliyorum. Kendimi çok enerjik ve keskin hissediyorum ve gece gökyüzüne doğru uçmaya karar veriyorum. Uçtuktan sonra duruyorum ve planımı hatırlıyorum. Lüsid bir rüyada meditasyon yapmaya karar veriyorum. İçime odaklandığımda, aniden lüsid rüya sahnesi değişiyor ve kendimi buluyorum ..."


Lüsid rüya raporlarını okuduğunda, çeşitli farkındalık seviyeleri fark edeceksin. Aslında, bu seviyeler tek bir rüya içinde bile dalgalanır, çünkü lüsid farkındalığın eylemlerine ve odaklanmana göre artabilir veya azalabilir. Daha sonra, lüsid farkındalığını nasıl koruyacağına ve lüsid rüyalarında nasıl güvende kalacağına dair ipuçları öğreneceksin.


Yaygın Lüsid Rüyalar ve Dersleri


Lüsid rüya gördüğüm ilk yıllarda önemli bir noktayı çabucak öğrendim: Her lüsid rüyanın rüya gören için bir dersi vardır. Lüsid rüyalarını yakından incelersen, sana nasıl lüsid olacağını, nasıl daha uzun süre lüsid kalacağını ve rüyalarını manipüle etmede nasıl başarılı olacağını öğreten önemli dersler öğreneceksin. Yeni başlayanların rapor ettiği bazı yaygın lüsid rüyalara bakalım ve ne gibi dersler içerdiklerini görelim.


Rüya 1: Çocukluk arkadaşımı gördüm ve rüya gördüğümü fark ettim çünkü onun uzakta, Berlin'de yaşadığını biliyordum. Onu tekrar görünce o kadar heyecanlandım ve duygularla doldum ki, lüsid rüya aniden sona erdi.


Ders 1: Lüsid rüya halinin kuralları vardır. Bazı rüya görenler aşırı heyecanlandıklarında lüsid rüyalarının dengesizleştiğini ve çöktüğünü keşfederler, bu nedenle duygularını belirli bir aralıkta ayarlamayı ve rüyayı sabit tutmayı öğrenirler. Bir lüsid rüya gören kişi olarak, lüsid rüya aniden sona ermeden hemen önce neler olduğunu daima göz önünde bulundur. Rüyanın çöküşünden önce ne olduğunu fark edersen, bu bilgiyi gelecekte bundan kaçınmak için kullanabilirsin.


Rüya 2: Kendimi ormanda bulduktan sonra oraya nasıl geldiğimi hatırlayamadım. Sonra rüya görüyor olmam gerektiğini fark ettim. Keşfetmeye başladım. Yaklaşık iki ayak uzunluğunda harika bir kelebek fark ettim. Daha önce hiç böyle bir şey görmemiştim ve ona bakmaya devam ettim. Berrak rüya dengesizleşti ve biraz titrek görünüyordu. Birdenbire sona erdi ve uyandım.


Ders 2: Burada, rüya gören kişi bir nesneye sabit bir şekilde çok uzun süre baktı ve rüya çöktü. Dünyanın her yerinde, berrak rüya görenler bir şeylere sabit bir şekilde bakmaktan kaçınmayı öğrenmişlerdir. Yaklaşık beş saniye sabit bir şekilde baktıktan sonra, birçok kişi lüsid rüyalarının çöktüğünü keşfetmiştir. Bu yüzden gözlerini dikme. Bunun yerine, arada bir arkanı dönmeyi veya büyüleyici görüntülere hafifçe bakmayı alışkanlık haline getir.


Rüya 3: Parkta yürüyordum ve adımlarımın çok uzun olduğunu fark ettim, iki metre gibi! Bu bana şunu düşündürdü: "Rüya görüyorum." Etrafta dolaştım ve rüya figürleriyle konuştum. Sonra dans eden bir yılan için flüt çalan bir adam gördüm. Bunu ilginç buldum. Flütünü çalarken onu izledim. Rüya gördüğümü bile unutmuştum. Yılan bana doğru hareket etmeye başladı ve ben de endişelenip kaçtım!


Ders 3: Farkındalık belirgin bir şekilde dalgalanabilir. Dikkat ve eleştirel farkındalık eksikliği nedeniyle lüsid farkındalığı kaybedebilirsin. Rüya olaylarının büyüsüne kapılmana izin verirsen, lüsid farkındalığını tamamen kaybedebilir ve sessizce normal rüyaya kayabilirsin.


Rüya 4: Rüyalarımda, uygunsuz veya yanlış şeyler yapmaya başladığımda, aniden annem beliriyor. Bana öylece bakıyor ve kendimi gerçekten rahatsız hissetmeme neden oluyor. Rüya gördüğümü bilmeme ve ondan kurtulmaya çalışmama rağmen gitmiyor. Nedenini biliyor musun veya herhangi bir önerin var mı? Teşekkürler!" (Jason adlı bir lüsid rüya gören tarafından ilk kitabımın web sitesine gönderilmiştir.)


Ders 4: Jason lüsid farkındalık kazanmış olsa da, annesinin beklenmedik bir şekilde ortaya çıkması, lüsid rüya görenin lüsid rüyayı tamamen kontrol edemediğini gösterir. Lüsid rüya gören kişi duyguların, düşüncelerin ve gizli inançların (bu durumda suçluluk ve endişe) kendiliğinden ilgili rüya nesnelerini veya figürlerini ortaya çıkardığını görebilir. Burada, onaylamayan annenin rüya figürü, lüsid rüya görenin suçluluk duygusunu gidermek gibi bir tür içsel değişiklik yapması gerektiğini göstermektedir.


Rüya 5: Geriye doğru hareket eden bir saat gördüm ve şöyle düşündüm: "Bu bir rüya!" Sonra radyoda bir lüsid rüya uzmanının şöyle dediğini duyduğumu hatırladım: "Lüsid rüyada yerçekimi diye bir şey yoktur." Birdenbire tavana doğru süzüldüm ve aşağı inemedim!


Ders 5: İnanç sistemin eylemlerini ve rüyayla olan ilişkini etkiler. Eğer yerçekimine inanıyorsan, ona olan inancın onu rüya deneyiminde aktif hale getirir. Eğer fikrini değiştirir ve yerçekimine inanmamaya karar verirsen, o zaman lüsid rüyada yerçekiminden etkilenmezsin.


Rüya 6: Lüsid haldeyken ellerimle yüzerek havada uçmaya başladım. Gittikçe daha yükseğe çıktım. Sonra yere baktım ve yükseklikten dolayı endişelendim. Düşmeye başladım ve yere çakıldım!


Ders 6: Lüsid rüyan genellikle o andaki inanç sistemini yansıtır. Düşüncelerin lüsid rüyadaki eylemlerini genişletebilir veya sınırlayabilir. Bu nedenle inançlarına dikkat et. Fiziksel eylemin (örneğin ellerinle yüzmek) hareket etmene yardımcı olacağına inanıyorsan, olacaktır. Ve düşme tehlikesi altında olduğuna inanır ve bu olasılığa odaklanırsan, bu potansiyeli harekete geçirmiş olursun. Lüsid rüyada başarılı olmak için, lüsid rüyayı büyük ölçüde zihinsel kuralları olan zihinsel bir ortam olarak gören daha geniş ve daha esnek bir dizi inancı benimsemek gerekir.


Rüya 7: Lüsid rüyada farkında olarak, rüyamdaki bir figürle konuşmaya karar veriyorum. Ona soruyorum: "Seni rüyamda gördüğümü biliyor musun?" Cevap veriyor: "Benim seni rüyamda görmediğimi nereden biliyorsun?" Cevap veriyorum: "Bak, uçabiliyorum." Ve uçmaya başlıyorum. O da diyor ki: "Bak, ben de uçabiliyorum." Ve o da uçmaya başlıyor. Kafamın çok karıştığını hissettim.


Ders 7: Bu gerçek örnekte gördüğün gibi, lüsid bir rüyada beklenmedik şeyler olabilir. Örneğin, rüya figürleri lüsid rüya gören kişiden daha bilinçli görünebilir ve sana soru sormak gibi tamamen şaşırtıcı şeyler yapabilir. Bu, lüsid rüyalarda beklentilerinden ve zihinsel modellerinden daha fazlasının var olduğunu fark etmene ve kabul etmene yardımcı olmalıdır.


Dersler Nasıl Belirlenir?


Lüsid bir rüya gördüğünü varsayarak, bunu yaz. Bundan çıkardığın iki dersi belirleyebilir misin? Yakından bak ve lüsidite konusunda senin için ne gibi dersler olduğunu ve bunun gelecekteki lüsid rüyalarında sana nasıl yardımcı olabileceğini düşün. Hangi dersleri aldığını ve kendini nasıl geliştirebileceğini görmek için kendi kişisel lüsid rüya sorgulamanı yapmayı alışkanlık haline getir. Her berrak rüyadan sonra kendine şu gibi sorular sor:


  • Nasıl lüsid oldum?
  • Bir gün önce lüsid olmama yardımcı olabilecek özel bir şey yaptım mı (örneğin, yatağa yeni çarşaflar serdim, dışarıda güneşte çok çalıştım, uyumadan önce lüsid rüyalar okudum)?
  • Lüsid rüyada ne sorunsuz geçti? Ne gibi beklenmedik şeyler oldu?
  • Olağandışı olaylarla nasıl başa çıktım?
  • Başka ne gibi tepkiler verebilirdim? Lüsid rüya nasıl sona erdi?
  • Lüsid rüyayı nasıl uzatabilirdim?


Lüsid rüyaların hakkında derinlemesine düşünerek, onları daha uzun, daha istikrarlı ve daha tatmin edici hale getirmek için öğrenmen gereken önemli dersleri keşfedebilirsin. Buna ek olarak, hangi eylemlerin veya değişikliklerin lüsid farkındalığa ulaşma şansını artırdığını anlamana yardımcı olacak önemli modeller ortaya çıkabilir.

 

Lüsid Rüya Görme: Etki mi Kontrol mü?


Lüsid rüya görenler lüsid rüyalarını kontrol etmezler. Çoğu lüsid rüyayı dikkatle okuduğunda, lüsid rüya görenlerin daha ziyade rüyalarını etkilediklerini görürsün. Tıpkı uyanık yaşamda olduğu gibi kişisel eylemlerini ve odaklanmalarını kontrol edebilseler de, rüyaları kontrol etmezler - tıpkı senin uyanık yaşamı veya araba kullandığın otoyolu kontrol ettiğin gibi. Az önceki bölümde, lüsid rüya görenlerin rüyalarını etkiledikleri ve manipüle ettikleri örnekleri gördün, ancak hiçbiri rüyalarını tamamen kontrol etmedi.


Rüya görenin uygunsuz bir şey yaptığında onaylamayan annenin belirdiği dördüncü rüyayı düşün. Eğer rüyayı kontrol ediyorsa, anne neden ortaya çıkıyor? Rüya görenin rüya içindeki kişisel eylemlerini yönlendirdiği, ancak tüm rüya sürecini kontrol etmediği açıktır. Ya da bir duvarın içinden uçarak geçen ve diğer tarafta güzel bir plaj ve yelkenli keşfeden bir lüsid rüya göreni düşün. Bu sahili ve yelkenliyi kim ortaya çıkardı?


Rüya gören onu bilinçli olarak üretmemiş veya orada görünmesine karar vermemiştir, sadece duvarın içinden uçmuş ve onu orada bulmuştur. Açıkçası, rüya görenler pek çok şeyi deneyimler ve etkiler, ancak lüsid rüya deneyiminin her yönünü kontrol etmezler. "Hiçbir denizci denizi kontrol edemez." Denizdeki denizciler gibi, biz de yalnızca algısal farkındalığımızı daha geniş bir rüya görme durumu içinde yönlendiririz.


Kontrol fikri etrafında ortaya çıkan bazı sorunlar, bilim insanlarının "doğrulama önyargısı" olarak adlandırdıkları durumdan ya da önyargılarımızı ve inançlarımızı doğrulayan bilgilere odaklanma eğiliminden kaynaklanıyor gibi görünüyor. Bu durumda, rüya görenler lüsid rüyanın rüyanın kontrolü anlamına geldiğine inandıklarında, rüyalarında meydana gelen birçok beklenmedik eylemi ve kontrolsüz olayı tamamen görmezden gelirken, rüyayı kontrol ediyor gibi göründükleri durumlara işaret ederler. 


Doğrulama önyargısı çoğu zaman lüsid rüyanın gerçek doğasını doğru bir şekilde anlamamızı engelleyebilir. Bu yüzden lütfen bunu aklında tut: Lüsid rüya görenler rüyalarını etkiler ve kendi faaliyetlerini yönlendirir, ancak rüyalarını tamamen kontrol etmezler. Bu fikir şu anda akademik bir nokta gibi görünebilir; ancak lüsid rüyanın derinliklerine indikçe bunu anlamak çok önemli hale gelecektir.


Blogger tarafından desteklenmektedir.