Header Ads

Kim Aptal? Aptalın Kendisi mi? Aptalı İşe Alan mı? / MJ Demarco Türkçe 06



Bir keresinde birinin bana "şanslı hergele" dediğini duymuştum. Ne kadar üzücü, kuruntulu bir Kaldırımcı inancı. Ben şanslı değilim; ben oyunun bir oyuncusuyum. Bay Şanslı Nefretçisi nefesinin altında bunu söylerken ve yedek kulübesinde kıçının üstüne otururken, ben sahada vuruş yapıyordum. Joe bir Kaldırımcı ve zengin olmak için şansın gerekli olduğuna inanıyor. Günlerini inşaatlarda çalışarak, akşamlarını ise dedikodu bloglarında yorum yaparak, video oyunları oynayarak ve televizyon izleyerek geçiriyor. 


Şans hakkındaki fikirlerine dayanarak finansal bağımsızlık hayallerinden vazgeçmiştir. "Ben şanslı bir adam değilim," diye yakınıyor. Joe'nun kardeşi Bill'in de inşaatta bir işi var, ancak Bill akşamlarını internette gezinerek, en yeni icat ve mühendislik uygulamalarını araştırarak geçiriyor. Bill'in hayali bir mucit olmak ve çeşitli alanlarda dört icat prototipi oluşturmuş. Bill ayrıca tatil zamanlarını ticaret fuarlarında ve pazarlama seminerlerinde geçiriyor. 


Joe son kıyamet zindanında devleri ve büyücüleri öldürürken, Bill hiçlik kutusundan çıkıp kendini ve icatlarını dünyaya tanıtmaktadır. Kim "şanslı" olacak?


Kendi Kendine Milyonerler Kendi Şanslarından Doğar


Milyarder girişimci ve Dallas Mavericks NBA takımının sahibi Mark Cuban, başarısıyla ilgili bir şans hikayesi anlattı. Mark, Yahoo'ya 5.9 milyar dolar karşılığında yaptığı büyük satıştan önceki ilk başarılarının mücadelelerini hatırlıyor. Her hikayede Mark, insanların başarısını nasıl şansa bağladıklarını hatırlıyor. . . ilk şirketi MicroSolutions'ı sattığı için şanslı . . teknoloji patlamasında ticaret yaparak para kazandığı için şanslı . . . ve şirketini Yahoo'ya birkaç milyar dolara sattığı için şanslı. 


Olayların nasıl çabucak şansa bağlandığına ve sürecin nasıl halının altına süpürüldüğüne dikkat et. Cuban çoğu kişinin anlamadığı ikilemi anlıyor: Süreç, başkalarının şans olarak gördüğü olayları inşa eder. Karmaşık yazılım metinlerini ya da Cisco yönlendirici kılavuzlarını okumaya ya da evinde oturup yeni teknolojileri test etmeye ve denemeye sıra geldiğinde kimsenin şanstan bahsetmediğini anlatmaya devam ediyor. O zaman şans neredeydi?


"Zenginler şanslıdır" bir Kaldırımcı inancıdır ve seni özgür iradenden yoksun bırakan güçsüzleştirici bir inançtır. Şans, piyangolar, kumarhaneler ve zengin ebeveynler yoluyla zenginlik oluşturabilirken, nadiren uzun süreli zenginlik oluşturur. Hızlı Şerit'ten faydalanmak için şansın süreç, eylem, çalışma ve "orada" olmanın bir ürünü olduğunu anla. Ve "orada" olduğunda, doğru zamanda doğru yerde olma şansına sahip olursun.


Doğru yerler ve yanlış yerler vardır. Doğru yer, koltuğunda televizyon dizileri izlemek ya da striptiz kulübünde tangaların içine dolar sıkıştırmak ya da mahalledeki barda takımının bir maç daha kaybetmesini izlerken bira ile kafayı bulmak değildir. Doğru zamanda doğru yerde olmak istiyorsan, gerçekten de doğru yerde olman gerekir ve doğru yer, hangi yerlerin yanlış yer olduğunu bilir. Kaldırımdan inip harekete geçmez ve sürece dahil olmazsan, asla şansın farkına varamazsın. 


Şans her zaman bir olay olarak algılanır: piyangoyu kazanırsın, bir çekiliş kazanırsın ya da tavan arasında milyonlar değerinde 200 yıllık bir tablo bulursun. Yine, daha fazla yanlışlık. Zenginlik gibi şans da bir olay değil, bir sürecin sonucudur. Şans sürecin kalıntısıdır. Kaldırımcılar olayları sever ama süreçlerden nefret eder. Kaldırımcıların zenginliğin şans olduğunu varsaymaları doğaldır, çünkü zenginliğin bir olay olduğuna inanırlar.


Hızlı Şerit Forum'un bir üyesi geçenlerde Bill Gates'in şanslı olduğunu yazdı. Buna katılmıyorum. Windows'u şans icat etmedi. Şans bir şirket kurmadı. Şans, belirli bir amaca yönelik tekrarlayan, uyumlu eylemi oluşturmadı. Sürekli olarak harekete geçtiğinde ve dünyayı çabalarınla bombaladığında, başkalarının dalgalarıyla etkileşime girdiğinde, bir şeyler olur. Nedir peki bu şeyler? Kaldırımcılar bunu şans olarak yorumlar, oysa bu daha iyi olasılıklarla yapılan eylemden başka bir şey değildir.


Şans, olasılık imkansızdan olasıya doğru ilerlediğinde ortaya çıkar. İnşaatta çalışan iki kardeşimiz için kim şanslı olacak? İcatlarını dünyaya tanıtan kardeş olasılığı kendi lehine çevirir. Tembel kardeşi ise bunu yapmaz. Sürecini dünyaya açmaya zorlarsan "doğru zamanda doğru yerde olma" ihtimaline meydan okuyabilirsin. Şansın farkına varmak için, daha iyi olasılıkların olduğu süreçlere katıl. 


Şans, oynadığın zaman ortaya çıkar. Hayat kazanmak için oynandığında şans yüzünü gösterir. Ne yazık ki, Kaldırımcılar şansı inanç olaylarına atfederler - süreçle meşgul olmayan şans. Şans istiyorsan, süreçle meşgul ol, çünkü süreç olayları küllerinden doğurur.


Finansal Planın Olarak “Büyük Vurgun” Fikrinden Vazgeç


Kaldırımcılar süreçlerden nefret eder, bu nedenle finansal planları standart süreçleri (tasarruf veya bütçeleme gibi) ihmal eder ve olaylara dayanır. Zenginliğin tek kaynağının şans olduğuna inanıyorsan, şans olaylarına yönelirsin - "büyük vuruşu" bulmak için gayretli bir arayış. Büyük vuruş nedir? Büyük vuruşlar, hızlı bir şekilde zenginlik oluşturan ani mucizelerdir. Piyangolar, kumarhaneler, poker turnuvaları, hatta anlamsız davalar ve hükümeti dolandırmak bile "büyük vuruşa" giden yollar olarak kabul edilir. 


Gerçekte, "büyük vuruşlar" servet yolculuğunu atlama ve bitiş çizgisinden başlama girişimleridir. Bu, yolunun ve ondan gelen keskinleştirici derslerin ortadan kaldırılmasıdır. Kaldırımda yürüyenler "büyük vuruşlar" peşindedir çünkü inanç sistemleri onlara zenginliğin bir olay olduğunu söyler. Ne yazık ki, büyük vuruşlar uzak ihtimallerdir ve gerçek özün ihlalidir. Mucizelere inanır mısın? Kaldırımcılar inanır.


Reality TV yarışmaları, yarışmacıların çoğu berbat olduğu halde neden bu kadar çok insanı çekiyor? Bu insanlar o yakalanması zor "büyük vuruş"u arıyorlar. Yetenekli olanlar bunu başarırken (yetenekleri var çünkü süreçleri var), elenenler sette yakınıyor, başarısızlıkları için yapımcıyı, mikrofonu ya da başka önemsiz bir faktörü suçluyor. Duşta birkaç kez yankılı şarkı söylemek bir süreç oluşturmaz.


Dolandırılmak: Bir Kaldırmcının Kaçınılmaz Kaderi


Şimdi sadece 39,95 $'lık üç kolay ödeme için sipariş ver ve sana bodrumunda bir trapez üzerinde baş aşağı asılı dururken haftada sadece 40 dakika çalışarak nasıl milyonlar kazanacağını öğreteyim. Evet millet, bu kadar kolay. Ama bekle, dahası da var! :)... Bugün sipariş ver ve bonus olarak yanımdaki bu dolgun kadının fotoğraflarını al. Harika görünmüyor mu? Benim gibi para kazanmaya başladığında, onun gibi bayanlar günün her saatinde kapını çalacak. 


Evet, millet, bu sistem harika ve uzun süre burada kalmayacak. Hemen harekete geç! Reklamcılar ne yaptığını çok iyi biliyor. Etkinliklere ve büyük hitlere mıknatıs gibi çekilen Kaldırım İnsanlarını hedef alıyor. Neden gecenin 2'sinde reklam yapsın? Çünkü ya işsizler ya da dizi tekrarlarını izliyorlar. İnan bana, Hızlı Şerit sürücüleri gecenin 2'sinde dizi tekrarları yüzünden ayakta değiller; süreci ilerletiyorlar ve hedeflerine doğru ilerliyorlar.


Kaldırımda yürüyenler dolandırılmaya hazırdır çünkü olayların peşindedirler ve süreçten kaçınmak isterler. Bu durum zihniyetine yerleştiğinde, reklam sunumları birdenbire akşamın eğlencesi haline gelir.


Kaldırım’dan İnmek: Üç Çapa


Mantığını kullan. Bir an için düşün. Birkaç ay içinde kolayca milyonlar kazandıran sihirli bir "sistem" ile karşılaşsaydın, yapacağın ilk şey ne olurdu? Elbette biliyorsun, ben de biliyorum! Bir doğrudan pazarlama şirketiyle anlaşır, sırrını beş CD ve bir hızlı başlangıç videosuyla paketler ve Salı gecesi saat 3'te Ev ve Bahçe Kanalı'nda satarsın. Evet, milyar dolarlık sırra sahip olsaydım yapacağım ilk şey bu olurdu! Dünyayı gezmeyi, hayır işlerini unutur ve daha fazla milyon kazanma fikrinden vazgeçerdim.


Hayır! Hayır! Bu bebeği paketleyelim ve 39.95 dolarlık üç kolay ödeme karşılığında dünyaya anlatalım! :)... İnsanlar satışa inanıyor mu yoksa umutsuzca kolay bir etkinlik mi arıyorlar? TV reklamlarında para kazandıran "sistemler" satma sanatı güçlü bir Hızlı Şerit'dir. Ne yazık ki, satılan sistemler Hızlı Şerit değildir ya da sistemi satma eyleminin kendisi kadar kârlı değildir. Gurular bu çılgınlıktan nasıl kurtuluyor?


Çok kolay. Bir Kaldırımcı'nın zihniyeti, onları orada kapana kısılmış ve para kazanma dolandırıcılığına karşı savunmasız tutan üç inanca bağlıdır:

İnanç 1: Zenginlik için şans gereklidir. 

İnanç 2: Zenginlik bir olaydır.

İnanç 3: Başkaları bana zenginlik verebilir.


İşte bu inançların başarısız olduğu yer. Birincisi, zenginlik şansla değil, olasılıkları geliştiren süreçle ilgilidir. İkincisi, piyangolar ve kumarhaneler gibi zenginlik olayları süreç değil, uzun vadeli olasılıklardır. Ve son olarak, kendini gerçek zenginliğe yalnızca sen ulaştırabilirsin. Sana eşlik edecek bir şoför ya da televizyonda satılan bir para kazanma programı yoktur. Bu aldatmacalar, Kaldırımcı'ları çoğunluğun yanında, gecenin 2'sinde kanepede uyanık, milyonlar kazanmaya bir telefon uzaklığında olduklarını düşünerek tutuyor çünkü TV'nin servet şoförü öyle söylüyor.


Otostopçular Araba Kullanmaz!


Kaldırımın çapalarından biri, finansal planını başkalarına emanet etmek, zenginliğe giden bir şoför olduğuna ve bu yolculuğu senin için başkasının yapabileceğine inanmaktır. Bu zihniyet seni mağduriyete karşı savunmasız hale getirir. Ülkeyi otostopla geçtiğini düşün. Gideceğin yere asla ulaşamama ihtimalin yüksektir. Seni istemediğin bir yoldan götürmeye karar veren bir psikopatın arabasına binebilirsin. Öldürüp seni yol kenarındaki bir çukura atan bir katille karşılaşabilirsin. Otostop verimsiz ve tehlikelidir!


Yine de, Kaldırımcı'nın manifestosu otostop üzerine kuruludur: başkalarına inanmak ve işler istenildiği gibi gitmediğinde başkalarını suçlamak. Şansa ve olaylara olan inançtan sonra suçlama, Kaldırımcı'nın üçüncü çapasıdır. 80'li yılların sonlarında, ben gençken, annem yerel bir restoranda arkadaşlarıyla takılırdı. Bu arkadaş çevresi içinde birkaçı hayatları boyunca biriktirdikleri paraları masumane bir şekilde "Fon" adı verilen bir yatırıma yatırdılar. 


Bazıları saygın işadamları olan bu kişiler bu yatırımdan övgüyle bahsediyor, aylık getirilerinin etkileyici olduğunu iddia ediyorlardı. Bu arkadaşlar, zor durumdaki bekâr bir anne olan annemi yatırım yapmaya teşvik ettiler. Annem aptal biri değildi. Sorular sorar ve cevapları beğenmezdi. Bir şeyler "doğru" gelmiyordu. Mantık onun beyninin içini gıdıkladı. Nihayetinde yatırımdan vazgeçti ve yatırım onun dünyasının dışında kaldı.


Yıllar sonra "Fon" manşetlere çıktı. Bir yatırım şirketi yatırımcılardan milyonlarca dolar dolandırmıştı. Yatırım şirketinin bir saadet zinciri olduğu ortaya çıktı ve dolandırılan birkaç yatırımcı, fail de dahil olmak üzere intihar etti. Bu yatırım şirketi, yıllar önce reddedilen o büyük yatırım fırsatından başkası değildi - "Fon".


Mağdurlar Yasası


Mağdurlar Yasası, seni mağdur edebilecek birine gücünü bırakmadığın sürece mağdur olamayacağını söyler. Kontrolü başkalarına bıraktığında, aslında emniyet kemeri olmayan bir otostopçu haline gelirsin. Bir yabancının arabasında yolcu koltuğuna oturursun ki bu da mali planın için ölümcül olabilir. Ve bu gerçekleştiğinde, kurbanların arasına katılmaya açık hale gelirsin. Mağduriyete giden yol inkârdan geçer: Önce sorumluluğu, sonra hesap verebilirliği.


Sorumluluk almayan insanlar kurbandır. Bazıları doğuştan kurbandır ve ellerini geliştirmeye çalışmak yerine pes ederler. Onlar için sorunlarının çözümü kendilerinden başka herkeste vardır. Peki ya onların sorunları? Onların suçu değil. Hayır, suçlanacak başka biri vardır. İçlerine bakmak yerine dışa bakar ve sorumluluğu başka bir varlığa yüklerler.


Mağdurlar, kendi hayatlarının sürücü koltuğuna oturmayı reddeden ve "onlara karşı ben" tutumunu yansıtan kara bir "onlar" bulutu altında yaşayan Kaldırım İnsanlarıdır.

"Beni işten çıkardılar."

"Şartları değiştirdiler." 

"Beni aldattılar."

"Bana söylemediler." 

"Kiramı artırdılar."

"Faiz oranımı yükselttiler."


Her zaman, tüm bu "onlar" kendiliğinden ortaya çıkar. Ev sahibi kiranı artırdıysa, orada yaşamaya karar vermen ve kira sözleşmesini okumaman onun suçu mu? Şirket seni işten çıkardıysa, orada çalışmayı seçmen onların suçu mu? Kar fırtınasında yol kenarındaki bir limuzinde mahsur kalmış 25 yaşında beş parasız biri olmam benim suçum muydu? Evet, öyleydi! Wal-Mart'ın düşük ücretlerinden hoşnutsuzluk duyan çalışanlar yakın zamanda Wal-Mart'a karşı bir işçi sendikası mitingi düzenledi. 


Eugene adında 33 yaşındaki bir çalışan, üç yıl boyunca kamyonları saatte 11.15 dolara boşalttığını ve bunun perakende sektörü ortalaması olan 12.95 doların altında olduğunu söyleyerek işvereninden şikayetçi oldu. Şikâyeti ne mi? Bir arabaya ya da Wal-Mart'ın sağlık sigortasına parası yetmiyormuş. Vay canına, ne kadar rahatsız edici. 


Biri tutuklandı mı? Cidden, birisi Eugene'in kafasına dolu silahı dayayıp onu Wal-Mart'ta piyasanın altında bir ücretle çalışmaya zorlayan adamı tutuklamalı! Biri bu adama bir tokat atsın. Kimse onu Wal-Mart'ta çalışmaya zorlamadı; orada çalışıyor çünkü orada çalışmayı kendisi seçti. Hey, Eugene, saatte 11 dolar kazanmaktan sıkıldıysan, topluma verdiğin değeri artır. Kaldır kıçını da kütüphaneye git. Wal-Mart senin gibi sonsuz sayıda kurban bulamazsa düşük ücret teklif edemez.

 

Bir finansal danışman sana bir banka mevduat sertifikasından %14 garantili gelir vaat ettiğinde ve daha sonra seni dolandırdığını öğrendiğinde, bu senin hatandır. Gerekli özeni göstermedin. Araştırmadın. Beynindeki mantık gıdıklamasını görmezden geldin. Kendi hatanın kurbanı oldun.


Otostop Siyaseti


Kaldırımda yürüyen otostopçular tüm ülkelerde önemli bir seçmen kitlesidir. Bu insanlar kolay yaşamın peşindedir ancak bunun için başkasının ödeme yapmasını isterler. Ömür boyu otostopçudurlar. Devletin (ya da başka bir kurumun) kendileri için daha fazlasını yapması gerektiğine inanırlar. Onlar sistemin kurbanlarıdır. Hayatın kurbanlarıdırlar çünkü hayat onlara kötü bir el dağıtmıştır. Onlara dünyayı bedelsiz vaat eden politikacılara oy veriyorlar. 


Ücretsiz sağlık hizmeti. Ücretsiz eğitim. Bedava benzin. Bedava ipotek. Vay canına, bana bir oy pusulası ver hemen! :)... John F. Kennedy'nin "Ülkenizin sizin için ne yapabileceğini değil, sizin ülkeniz için ne yapabileceğinizi sorun" sözü "Ülkem benim için ne yapabilir? "e dönüştü. Tüm dünyadaki toplumsal bozulma hakkında yorum yapamasam da, son 20 yılda kaldırımda yürümek bir yaşam biçimi haline geldi. Onurlu vatandaşlar bir zamanlar sadakatle "Bana özgürlük ver ya da ölümü ver" derlerdi. Şimdi ise sadece "ver" diyoruz.


Ekonomi dibe vurmuş durumda. Konut piyasası çöktü, krediler kurudu ve milyonlarca kişi birikimlerini kaybetti. Buraya nasıl geldik? Karmaşık değil: Bizim için finansal kararlar almaları için "başkalarına" güvendik. Küçük puntolu yazıları görmezden geldik. Sözleşmeyi okumadık. Mevzuatı okumadık. Devleti bir sigorta poliçesi haline getirdik. Toplum olarak aynı davranışları tekrarlamaya devam edersek tarih tekerrür etmeye mahkumdur.


Ben durgunluğun küçük bir katılımcısıyım. Elbette evimin değeri düştü ama sorun değil çünkü evimi bir servet aracı olarak kullanmıyorum! Yine de gurular "evin en büyük yatırımındır!" diyor. Saçmalık! Piyasalar çöktüğünde çok para kaybetmedim çünkü piyasalar benim servet hızlandırma aracım değildi! Hızlı Şerit kontrolle ilgilidir ve eğer kaldırımda yürüyen bir otostopçu gibi yaşıyorsan, kontrolün yoktur. Ağustos 2005'te halka açık bir forumda, yaklaşmakta olan konut iflasını öngörmüş ve teorimi yedi nedenle özetlemiştim. 


Görünüşe göre haklıydım ve bu gerçek kendim için finansal kararlar almayı seçtiğim için kristalleşti. CNBC'de açgözlülükle konutun güvenli olduğunu ilan eden ahkam kesicilere güvenmedim. Ana akım medyaya güvenmedim. Başkalarına güvenmedim. Kendime güvendim. Araba kullanıyordum, otostop çekmiyordum. Ve araba kullanmanın güzelliği çoğu insanın gözünden kaçan bir şeydir: sorumluluk.


Zenginlik, Sorumluluk ve Ardından Hesap Verebilirlik Gerektirir


Sorumluluk, hesap verebilirliğin atasıdır, ancak biri diğerinin kanıtı değildir. Hesabından fazla para çekmenin sorumluluğunu kabul ettiğin halde bunu bir sonraki hafta yine yaparsan, hesap verebilir değilsindir. Evlilik dışı bir çocuğa baba olmanın sorumluluğunu kabul ettiğin halde bu davranışa devam ettiğinde, hesap verebilir değilsindir. Çantanın çalınmasının sorumluluğunu üstlendiğin halde onu masanın üzerinde herkesin gözü önünde sergilediğinde, hesap verebilir değilsindir.


Hesap verebilirlik, sonuçlarından sorumlu olmak ve gerekirse bu sonuçları önlemek için davranışını değiştirmektir. Hesap verebilir değilken de sorumlu olabilirsin. Bir Hızlı Şerit Forum kullanıcısı, sorumluluk ve hesap verebilirlik arasındaki ayrımı harika bir şekilde yapıyor: Beni çileden çıkaran şey, insanların aynı berbat seçimi birçok kez yapıp sonra da sorumlu olduklarını iddia etmeleridir. Sorumluluk sadece çekip gitmek anlamına geldiğinde "sorumlu" olmak kolaydır. 


Yaptıklarından "sorumlu" olduklarını iddia ederek evlerini terk eden, ancak karşılayamayacakları başka bir ev satın alan insanlar gördüm. İçki içip araba kullanmalarının neden olduğu eylemlerden "sorumlu" olduklarını iddia edip bunu tekrar yapan insanlar gördüm! İnsanların "sorumlu" olmasından bıktım usandım! İnsanların hesap verebilir olmasını istiyorum. İnsanlar harekete geçmeden önce düşünmeli. Seçimlerini yapmadan önce sahiplenmeliler. 


İnsanların hata yapmasını sorun etmiyorum ama hata yaptığını kabul et ve bundan ders çıkar. İşte gerçek hesap verebilirlik ve sorumluluk budur. Yakın zamanda bir arkadaşımın kimliği çalındı. Bir restoranda yemek yerken bu kabus gibi olaydan yakındı. Sorununun nedenini bulmaya kararlı bir şekilde, aşağılamasını yarıda kestim ve birkaç soru sordum. Acaba o bir kurban mıydı, yoksa hesap vermiyor muydu?


"Kimliğin nasıl çalındı?" diye sordum. 

"Meksika'da cüzdanım çalındı." diye cevap verdi.

"Bu nasıl oldu?" Olayı anlamaya çalışıyordum.

"Bir restorandaydım ve biri çantamı çaldı." dedi.

"Öyle mi? Çantan şu an olduğu gibi masanın üzerinde açık bir şekilde duruyor muydu?" diye sordum.


Çantasına baktı ve ne demek istediğimi anladı. Biz yemek yerken çantası masanın üzerinde herkesin görebileceği bir yerde duruyordu. Herhangi bir hırsız çantasını kolayca kapıp kaçabilirdi. Bana baktı, gülümsedi ve sonra çantasını kapıp kucağına sabitledi. 


Bir kurban mı? Yoksa kendini sorumlu tutmuyor muydu? Onun sorunu kötü bir seçimden kaynaklanıyordu; çantasını korumama seçiminden. Ve bu pahalı dersten sonra bile, hesap verebilir olmanın gücünü hala anlamamıştı. Eğer hatasından sorumlu olsaydı, cüzdanı masanın üzerinde hırsızlar için bir fırsat ışığı olarak değil, kucağında güvenle dururdu.

 

Kendini Mağduriyete Karşı Bağışıkla


Sorumluluk alarak kurban olmayı bırak, ardından da hesap verebilir ol. 2006 yılında Phoenix, Arizona'da muhteşem bir dağ sırasına bakan hayalimdeki evi satın aldım. Ev Phoenix'teki en iyi manzaralardan birine sahipti ancak önemli bir tadilata ihtiyacı vardı. Yeni bir arkadaşım bir müteahhit tavsiye etti ve ben de hiçbir araştırma yapmadan, özen göstermeden, referans kontrolü yapmadan, lisans araştırması yapmadan, hiçbir şey yapmadan müteahhidi işe aldım. Ne yazık ki.


Sekiz ay sürmesi gereken iş üç yıllık bir çileye, hayatımın en kötü kararını çerçeveleyen bir kabusa dönüştü. Müteahhit son derece beceriksizdi. Yine de suçlu bendim. Hem sorumluluğu hem de mesuliyeti kabul ettim çünkü müteahhidi ben işe almıştım. Yıldız Savaşları'ndan bir cümleyi biraz değiştirerek söylersek, "Kim aptal, aptalın kendisi mi yoksa aptalı işe alan aptal mı?" Ama ben kurban değildim çünkü ilk sorumlu bendim: Bu benim hatamdı. Bunun olmasına ben izin verdim. 


Sonra, ikinci olarak, hesap verebilir hale geldim: Artık ev işçilerini işe alırken bir araştırma yapıyorum. Ya da dişlerimi kurban olmaya geçirebilir ve herkes gibi acıma kemanını çalabilirdim. Çantası çalınan arkadaşım için Hızlı Şerit zihniyeti, sorumluluk almak ve ardından hesap verebilirliktir. Sorumluluk: Çantamın çalınması benim hatamdı. Hesap Verebilirlik: Gelecekte bunun bir daha tekrarlanmaması için gerekli önlemleri alacağım.


Mağduriyete karşı bağışıklık kazanma, eylemlerinden ve bu eylemlerin olası kötü sonuçlarından hem sorumlu hem de hesap verebilir olduğunda gerçekleşir. Hatalarını, başarısızlıklarını ve zaferlerini sahiplen. Seçimlerin üzerinde düşün. Kendini oraya sen getirdiğin için mi bu durumdasın? Bu süreçte hata mı yaptın? Tembellik mi ettin? Çoğu kötü durum, kötü seçimlerin sonucudur. Onları sahiplenirsen hayatını da sahiplenirsin. 


Kimse seni rotandan saptıramaz, çünkü sürücü koltuğunda sen oturuyorsun. Ve kararlarını sahiplendiğinde mucizevi bir şey olur. Başarısızlık mağduriyet rozeti olmaktan çıkar, bilgeliğe dönüşür. Hesap verebilirliği ve sorumluluğu reddettiğinde hayatının anahtarları başkasına verilir. Başka bir deyişle, hayatının sürücü koltuğuna kendin otur!


Hak Ediyorsun! Hak Ediyorsun! Hak Ediyorsun!


Geçen gün son derece rahatsız edici radyo reklamlarını arka arkaya dinledim. Hedeflerini bilmek için nükleer fizikçi olmana gerek yok: Kaldırım kurbanları. İlk reklam bir mortgage kredisi değiştirme şirketi içindi. Satış konuşması şöyleydi: "Kredini değiştir ve hak ettiğin daha düşük ödemeleri al." Bir sonraki reklam bir avukattan geliyordu. "Kaza mı geçirdin? Hak ettiğin parayı al." Son reklam ise bir kredi onarım şirketinden geliyordu. "Hak ettiğin hayatı yaşayabilmen için borçlarını sıfıra indirelim!"

 

Ortak ifadeye dikkat ettin mi? “Hak ediyorsun.” Cidden, bu insanlar gerçekten neyi hak ediyor? Kredin berbat, faturalarını zamanında ödemiyorsun ve daha iyi bir hayatı mı hak ediyorsun? Büyükannen arabana arkadan çarptı ve birden zengin bir sigorta şirketinden büyük bir para ödülünü mü hak ettin? Ödeyemeyeceğin bir ev satın aldın ve şimdi daha düşük bir faiz oranını mı hak ediyorsun? "Hak etmek" nasıl oluyor da özel bir çaba sarf etmeden, gökten yağan bir olay gibi aniden bu kadar kolay geliyor? 


Sürece uymadan ya da hesap vermeden her şeyi hak ettiğimize inanmamız için sistematik olarak beynimiz yıkanıyor. Eylemlerinle kazandığın ya da kazanmadığın şeyleri hak edersin. Sorumlu olmak başka bir şeydir; hesap verebilir olmak başka bir şeydir. Seçimlerinden sorumlu olduğunda, gelecekteki davranışlarını değiştirir ve hayatının sürücü koltuğuna oturursun.

Blogger tarafından desteklenmektedir.