Header Ads

"Ben Bilmem" Hikmeti, Bir De Eckhart Tolle'den Dinleyin / Eckhart Tolle Türkçe 16


Hiç bir şey yazmamış bir Yunan filozofu olan Sokrates hakkında bir şeyler okudun mu bilmiyorum. O sadece konuştu ve Platon da onun öğrencilerinden biriydi, Sokrates'in söylediklerini yazdı. Ne kadarının Platon, ne kadarının Sokrates olduğunu asla bilemeyiz. Ama kesin olan bir şey öncelikle Sokrates'in kendisi ve elbette, ona "Delphi'nin Kahini neden size tüm insanların en bilgesi diyor?" diye sorulduğunda verdiği en ünlü cevaplarından biridir:

İnsanların en bilgesi olmamın sebebi, onun (Delphi'nin Kahini) hiçbir şey bilmediğini bilen tek kişi olmamdır, dedi. Bu kelimelerin daha derin bir anlamı olarak gördüğüm şeyi yüzyıllar boyunca pek çok insan gerçekten anlamadı. Çoğunlukla bilmiyormuş gibi yapmak, kılık değiştirmiş bir ego biçimi olan tevazu göstermek olarak yorumlanır. Ben en egosuz insanım demek gibi :)...

Ben en egosuz insanım :). Kimse benden daha egosuz olamaz, orası kesin :). Hiçbir şey bilmediğini bilen tek kişi benim :). Yani, sahte bir alçakgönüllülük yapmıyorum :). 

Tabii ki burada daha derin bir vurgu ve daha derin anlam var. Onun tüm öğretilerini, hepsini, öğretilerin hepsini, insanlarla bir diyalog biçiminde öğrettiğini biliyor olabilirsin.

Yani ona sorular sorarlardı ve o da onlara sorular sorardı ve sonunda diyalogdan öğreti ortaya çıkardı. Ve sık sık, başladıkları, birisinin başlattığı orijinal önermenin hatalı olduğunu, ancak bunun yavaş yavaş ortaya çıktığını gösterdi. Yani gördüğüm kadarıyla, her konuşmaya sessizlik içinde başladığı anlamına geliyor.

Öğretilerine zihninde birikmiş bilgiyle başlamadı ve sonra onu kustu. Düşüncesinde çok yapıcı olmayı başardı. Aslında pek çok kişi, Batı medeniyetinin ne olduğunu, eski Yunan filozofları ve özellikle Sokrates aracılığıyla nasıl düşünüleceğini öğrendiğimizi söylüyor.

Yani düşünüyordu, düşünebiliyordu. Aklını kullanarak, içindeki ilahi noktaya erişebildi ve bunu yapmanın tek yolu bilgiden değil, cehaletten başlamaktır. Şimdi, burada cehalet terimini kullanma şeklim, cehaletin geleneksel anlamı değil, düşünen zihinden çıkıp sadece farkında olan dinginliğe adım atmaktır. Ve o anda hiçbir şey bilmezsin. 

Ben de her konuşmaya böyle başlarım. Her zaman düşüncesiz farkındalıkla başlarım. Düşüncesiz farkındalık kulağa daha havalı geliyor ama gerçek şu ki, başlamadan önce ne söyleyeceğim hakkında hiçbir fikrim yoktur :)...

Ve bu sadece konuşma yapacağın zaman değil, farkında olman ve rahat olman için en hayati durum, düşünen zihinden çıktığın anda orada olan o "bilmeme" durumu. Yorumlar ve yargılar yok, o zaman bilmeme durumundasın. Gökyüzüne, bir ağaca veya başka bir kişiye baktığında ve duyu algının sadece bir arka planı olduğunda, o anda, sadece kavramsal olarak değil, "hiçbir şey" bilmiyorsundur.

Hiçbir şey bilmiyorsun çünkü düşünmeden hiçbir şey bilmezsin. Bilgi yok. Ve bu seni geride tutabilecek bir şeydir çünkü ego bu durumdan korkar. Hisseder; bir hiç gibi oluyorum, bir aptal oluyorum, artık onları yargılayamazsam başkalarının insafına kalıyorum... Ve bilinçsizce ortaya çıkabilecek her türlü engel, herhangi bir şey ile seni çok hızlı bir şekilde tekrar o bilinçli, ferah varlık durumundan çıkarır.

Bu yüzden buna dikkat etmen iyidir. İçinde onunla rahat olmayan, hatta ondan korkan, onun tarafından küçüldüğünü hisseden bir şey var ve bu egodur. Ego elbette bilmemekle küçülür. Ego, biliyorum demeli, ancak böyle var olabilir. Sadece kelimeyi söylemek bile, "bilmiyorum" demek bile, egonun azalması gibi gelir. :)...

Blogger tarafından desteklenmektedir.