Header Ads

Gökyüzüne Düşen Elmalar ve Hışırdayan Yıldızlar / Vadim Zeland Türkçe 01



Komşunun köpeğinin havlamasıyla uyandım. O iğrenç hayvan beni hep uyandırıyordu. Ondan nasıl da nefret ediyordum! Neden bir başkasının evcil hayvanının gürültüsüyle uyanmak zorundaydım ki? Yürüyüşe çıkmaya, sakinleşmeye ve içimdeki komşumun evini ateşe verme arzusundan uzaklaşmaya karar verdim. Köpeklerin sahipleri gibi olduğunu söylerler. Bu da öyleydi. Hayatımda her zaman moralimi bozmaya çalışan bir salak varmış gibi görünüyordu. 


Kendimi stresli hissederek giyinmeye başladım. Terliklerim yine kaybolmuştu. Neredesiniz, sizi sinsi küçük böcekler? Sizi bulduğumda dışarı atacağım! Dışarıda sisli ve nemli bir hava vardı. Kasvetli ormandaki kaygan patika boyunca yürüdüm. Neredeyse tüm yapraklar dökülmüş, yarı ölü ağaçların gri gövdeleri ortaya çıkmıştı. Neden bu iç karartıcı bataklığın ortasında yaşıyorum? Bir sigaraya uzandım. Aslında canım istemiyordu ama eski alışkanlıklarım bir taneye ihtiyacım olduğunu söylüyordu. 


İhtiyaç mı? Hangi noktada sigara bağımlısı olmuştum? Sabahları aç karnına sigara içmek pek hoş değil. Eskiden sosyal bir içiciydim. Modaydı, özgürlüğün ve tarzın sembolüydü. Ama parti bitiyor ve günlük hayatın gri, çiseleyen yağmuru başlıyor, beraberinde sümüksü su birikintileri gibi yamalar halinde sorunlar getiriyor. Kendine şöyle der gibi her sorunu birkaç kez dumanla uzaklaştırırsın: "Sadece kısa bir sigara içeceğim, nefesimi toplayacağım ve sonra kendimi korkunç rutine geri atacağım."


Duman gözlerime girip yaktı, ben de üzgün bir çocuk gibi ellerimi bir dakikalığına gözlerimin üzerine koydum. Her şeyden o kadar bıkmıştım ki. Sanki düşüncelerimi okumuş gibi, bir huş ağacı dalı inatla eğildi ve alnıma sertçe vurdu. Öfkeyle dalı ikiye böldüm ve bir tarafa fırlattım. Dal bir ağaca takıldı ve dünyamın herhangi bir yönünü değiştirme konusundaki yetersizliğimle alay edercesine bir kutu içindeki bir kriko gibi bir o yana bir bu yana sıçradı. Kendimi çok kötü hissederek devam ettim.


Dünya ile her savaşmaya çalıştığımda, önce bana sahte bir umut vererek boyun eğiyor, sonra da sert bir tokatla bana geri dönüyordu. Sadece filmlerde kahramanlar önlerine çıkan her şeyi bir kenara bırakarak hedeflerine doğru yola çıkarlar. Gerçekte ise işler biraz farklıdır. Hayat bir rulet oyunu gibidir. Bir kez, iki kez, hatta üç kez kazanırsın. Kendini dünyayı ayaklarının altına seren bir ödül sahibi olarak hayal edersin ama her zaman başladığından daha azına sahip olursun. 


Sen sadece mutlu müzik ve kahkaha sesleri eşliğinde kızartılıp yenmek üzere şişmanlatılmış bir hindisin. Kendini kandırıyordun. Bugün şanslı günün değil. Bir hata yaptın... Bu karanlık düşünceler içinde kıvranarak sahile vardım. Keskin dalgalar kumlu sahili acımasızca ısırıyordu. Soğuk, nemli deniz meltemi bana acı acı esiyordu. Şişman martılar kıyı şeridinde dolaşıyor, tembelce çürümüş atıkları gagalıyorlardı. Gözleri, sanki etrafımdaki dünyanın soğukluğunu ve düşmanlığını yansıtan soğuk, siyah ve boş bir bakış taşıyordu.


Bir serseri sahilde boş şişeleri topluyordu. Ortadan kaybolmasını diledim. Yalnız kalmak istiyordum ama o bana doğru yürüyordu, muhtemelen bir şeyler karıştırmak istiyordu. Eve gitmeye karar verdim. Hiçbir yerde huzur yok muydu? Çok yorulmuştum. Dinlenirken bile yorgunluk hissinin beni hiç terk etmediğini fark ettim. Bir noktadan sonra hapis cezası çeker gibi zaman öldürmeye başlamıştım. 


Her zaman bir şeylerin değişmesini, hayatımda farklı olacağım ve hayattan zevk alabileceğim yeni bir aşamanın başlamasını bekliyordum ama bu aşama hep gelecekte bir yerlerdeydi. Bu arada hep aynı eski angarya işler devam ediyordu. Beklemeye devam ettim ama daha iyi bir gelecek her zamanki gibi uzakta kaldı. Eve dönüp her zaman yaptığım şeyi yapıyordum; sıkıcı bir kahvaltı yapıp sıkıcı işime gidiyor, kendimi başkaları için önemli olan ama benim için önemli olmayan sonuçlar üretmeye zorluyordum. 


Aynı yorucu, anlamsız hayatın bir başka günü olacaktı. Sabah yıldızlarının hışırtısıyla uyandım. Ne hüzünlü bir rüyaydı. Sanki geçmişimdeki bir döneme geri dönmüş gibiydim. Neyse ki sadece bir rüyaydı. Kedimin yaptığı gibi rahatlayarak gerindim. Orada tembel tembel yayılmış yatıyordu - sadece kulakları varlığımın farkında olduğuna dair bir işaret veriyordu. Ayağa kalk seni bıyıklı şey. Benimle yürüyüşe geliyor musun? 


Güneşli bir gün için sipariş vermiştim ve denize doğru yola çıktım. Patika ormanın içinden geçiyordu ve sabah yıldızlarının hışırtısı yavaş yavaş kayboluyor, yerini kuş milletinin çok sesli korosuna bırakıyordu. Çalıların arasında biri özellikle "Yiyecek! Yiyecek!" İşte oradaydı küçük zavallı. Bu kadar küçük bir tüy yumağı nasıl bu kadar yüksek sesle ciyaklayabilir? Her kuşun farklı bir sesi olmasına rağmen, hiçbirinin koronun geri kalanıyla uyumsuz olmadığını ancak şimdi fark ettim.


Her zaman zarif bir senfoni üretmeyi başarıyorlardı; ne kadar sofistike olursa olsun hiçbir orkestra bununla kıyaslanamazdı. Güneş ışınlarını ağaçların arasına yayıyor, ormanın renklerinin hacimli derinliğini ve zenginliğini vurgulayan ve onu mucizevi bir holograma dönüştüren büyülü bir arka aydınlatma oluşturuyordu. Patika beni özenle denize doğru götürdü. Zümrüt rengi dalgalar ılık deniz meltemiyle fısıldaşıyordu. 


Kıyı sonsuz ve boş görünüyordu ama sanki aşırı kalabalık dünya sadece benim için tenha bir köşe inşa etmiş gibi rahat ve huzurlu hissediyordum. Bazı insanlar dünyanın zihin tarafından oluşturulan bir illüzyon olduğuna inanır ama ben tüm bu güzelliğin kendi bilincimin ürünü olduğunu düşünecek kadar kendimle ilgili yüksek bir fikre sahip olduğumu hayal bile edemezdim. Hala baskıcı rüyamın etkisini hissederken, aslında rüyam kadar sıkıcı ve kasvetli olan eski hayatımı anımsamaya başladım. 


Pek çok insan gibi ben de sık sık dünyanın bana borçlu olduğunu düşündüğüm her şeyi vermesini talep etmiştim ama buna karşılık dünya bana kayıtsızlıkla sırtını dönmüştü. Kendimden daha bilge ve deneyimli kişiler bana pes etmememi, çünkü dünyanın da kolay kolay pes etmeyeceğini öğütledi. "İstediğin şey için savaşmalısın". Ben de dünyayla savaşmayı denedim ama hiçbir yere varamadım ve sonunda bitkin düştüm. Danışmanlarımın buna da hazır bir cevabı vardı:


"Sorun sensin. Hayattan bir şeyler talep etmeye başlamadan önce kendini değiştir". Bu yüzden kendimle savaştım ama bu, dünyayla savaşmaktan bile daha zor oldu. Sonra bir gün rüyamda bir doğa koruma alanında olduğumu gördüm. Rüyamda etrafım tarif edilemez bir güzellikle çevriliydi. Koruma alanının içinde yürüyor ve tüm bu güzelliklere hayranlıkla bakıyordum ki, gri sakallı, öfkeli ve yaşlı bir adamla karşılaştım, anlayabildiğim kadarıyla bu adam Alanın Koruyucusuydu. 


Sessizce beni izliyordu. Ona doğru yürüdüm ama konuşmak için ağzımı açar açmaz sözümü kesti. Soğuk bir ses tonuyla tek bir kelime bile duymak istemediğini söyledi; sürekli hoşnutsuz olan, her zaman taleplerde bulunan ve arkalarında çöp dağları bırakan gürültücü ve kaprisli ziyaretçilerden bıkmıştı. Başımla onayladım ve yoluma devam ettim. Alanın eşsiz güzelliği karşısında hayrete düştüm ve neden daha önce ziyaret etmediğimi merak ettim. 


Büyülenmiş bir halde, her tarafın ihtişamını seyrederek etrafta dolaşmaya devam ettim. Hiçbir kelime manzaranın mükemmelliğini tam olarak tarif edemezdi. Hayranlık içinde zihnim bomboş kaldı. Çok geçmeden Muhafız tekrar karşımda belirdi. Yüzündeki sert ifade yumuşamıştı ve onu takip etmem için işaret etti. Yeşil bir tepenin zirvesine tırmandık ve oradan önümüzde tablo gibi bir vadinin muhteşem manzarası açıldı. 


Bir peri masalı kitabındaki illüstrasyonlar gibi bitkiler ve çiçeklerle süslenmiş oyuncak evlerin olduğu bir tür köy seçebiliyordum. Önümdeki manzara daha gerçekçi görünseydi, bir süre zevkle seyredebilirdim. Bu haliyle, böylesine muhteşem bir güzelliğin gerçek hayattan değil de rüyalardan ibaret olduğundan şüphelenmeye başladım. Sorgulayıcı bir bakışla Muhafız'a döndüm ama o sanki sakalının içine bakarak şöyle dedi "Daha yeni başlıyoruz!"


Aşağıdaki vadiye doğru inerken, koruma alanına nasıl geldiğimi hatırlayamadığımı fark ettim. Yaşlı adamın bana bir açıklama yapabileceğini umuyordum. Sonra, böylesine güzel bir yerde yaşamayı göze alabilen şanslı insanlardan biri olmanın ne kadar iyi hissettirdiğine dair sakarca bir yorum yapmış olmalıyım ki, Muhafız kızgınlığını açıkça göstererek cevap verdi: "Seni onlara katılmaktan kim alıkoyuyor?"


Herkesin zengin doğmadığını ve kaderimizi seçmediğimizi anlatmaya başladım. Muhafız sözlerimi duymazdan geldi ve şöyle dedi: "Mesele de bu zaten. Herkes dilediği kaderi seçmekte özgürdür. Gerçekten sahip olduğumuz tek özgürlük seçme özgürlüğüdür. İstediğin her şeyi seçebilirsin." Söyledikleri benim yaşam felsefeme hiç uymuyordu ve onunla tartışmaya çalıştım ama beni dinlemedi: "Aptal!" dedi. "Seçme hakkın var ama bunu kullanmıyorsun.”


'Seçmek' kelimesinin gerçekte ne anlama geldiğini bile bilmiyorsun." Bu çok saçma, diye düşündüm. "İstediğimi seçebilirim" derken ne demek istiyor? Herkes istediği her şeyi yapabileceğini düşünürdü. O anda aniden rüya gördüğümü fark ettim. Durum beni şaşırttı ve nasıl davranacağımı bilemedim. Hatırlayabildiğim kadarıyla yaşlı adama rüyada ya da uyanıkken saçma sapan konuşmayı seçebileceğini ama özgürlüğünün bu kadarla sınırlı olduğunu ima ettim. 


Yorumum Muhafız'ı hiç rahatsız etmemiş gibi görünüyordu; hatta cevap olarak güldü. Durumun ne kadar saçma olduğunun farkındaydım (kendi rüyamdaki bir figürle tartışmaya girmenin ne anlamı vardı?) Kendimi uyandırmanın daha iyi olup olmayacağını düşünüyordum. Yaşlı adam sanki aklımdan geçenleri okumuş gibi şöyle dedi: "Bu kadar yeter. Fazla zamanımız yok. Bana senin gibi bir moronu göndermelerini beklemiyordum ama yine de görevime devam etmeliyim."


Ona 'görevinin' ne olduğunu ve 'onların' kim olduğunu soracaktım ama beni görmezden geldi, onun yerine bana o zamanlar oldukça saçma görünen bir bilmece verdi: "Herkes istediğini seçme özgürlüğüne sahip olabilir; ama işte sana bir bilmece: bu özgürlüğü nasıl elde edersin? Cevabı doğru tahmin ettiğinde elmaların gökyüzüne düşecek." Ne elması? Sabrım tükenmeye başlamıştı ve bilmece çözmeye hiç niyetim olmadığını söyledim. 


Mucizeler sadece rüyalarda ve peri masallarında olur. Gerçekte, elmalar genellikle yere düşer, diye cevap verdi: "Bu kadar yeter! Hadi gidelim. Sana göstermem gereken bir şey var." Ne yazık ki uyandığımda rüyanın sonunu hatırlayamadım. Ancak, her ne kadar bilinçli olarak ifade edemesem de, Muhafız’ın bana bir tür bilgi verdiğini hissettim. Zihnime sadece bir kelime sızmıştı ama ne anlama geldiği hakkında hiçbir fikrim yoktu: Transurfing.


Zihnimde dolaşan düşünce, dünyamı tamamen kendim döşemek zorunda olmadığımdı; benim olacak her şey uzun zaman önce benim katılımım olmadan ama kendi iyiliğim için yaratılmıştı. Güneşin altında bir yer edinmek için dünyayla savaşmanın hiçbir anlamı yoktu ve hiç kimse beni sahip olmak istediğim hayatı seçmekten alıkoyamazdı. 


İlk başta bu fikir saçma gelmişti. Kısa bir süre sonra Muhafız'ın 'seç' kelimesiyle neyi kastettiğini ve gerçekte nasıl seçim yapılacağını çok net bir şekilde hatırlamaya başlamasaydım, muhtemelen her şeyi unutmuş olacaktım. Muhafız'ın bilmecesinin cevabı bana kendiliğinden geldi; bilgi bazen hiçbir yerden gelmiyor gibi görünür. Her gün yeni bir şey öğrendim ve her seferinde büyük bir şaşkınlık, bazen de korku hissettim.


Bu bilginin bana nasıl geldiğine dair mantıklı bir açıklama yapamam ama emin olduğum bir şey var. Bunu asla kendim uyduramazdım. Transurfing'i keşfettiğimden beri (daha doğrusu keşfetmem için bana verildiğinden beri) hayatım neşeli bir anlamla dolu. Daha önce kreatif bir işle uğraşmış olan herkes, kendi elleriyle bir şeyler üretmenin verdiği mutluluğu ve tatmini bilir. Bir de kendi kaderini inşa edebilme duygusunu düşün. 


Alışılagelmiş anlamıyla yorumlandığı şekliyle 'kendi kaderini inşa etmek' ifadesi bile burada ne demek istediğimi anlatmakta yetersiz kalıyor. Transurfing, tıpkı bir süpermarkette bir şey seçer gibi, kendi tezahürünü seçmen için seni özgür bırakan bir yöntemdir. Bunu seninle paylaşmak istiyorum ki neden 'elmaların gökyüzüne düştüğünü', neden 'sabah yıldızlarının hışırdadığını' ve daha birçok ilginç şeyi anlayabilesin.

Blogger tarafından desteklenmektedir.