Header Ads

Küçük ve Büyülü Yeşil Defter / Yazmanın Gücü 01



Bu benim yazma hikâyem. Bu benim yazmaya olan aşkımın hikayesi. Bundan sonraki her şey, yazmanın iddia ettiğim şeyleri nasıl başardığının gerçek, doğru ve doğrulanabilir bir anlatımıdır.


O günkü duygularımı bugün bile hatırlıyorum. 2005 yılının ortalarıydı. 31 yaşındaydım, Manila'da tanınmış ve saygın bir hukuk bürosunda avukat yardımcısıydım. Şehrin ana otoyolu üzerinden geçen hafif raylı trenin vagonunda duruyordum. Yaşadığım yerden arabayla sadece 20 dakika uzaklıkta olan ofisime düzenli olarak gidip geliyordum.


Bir vagon dolusu yabancıyla dipdibe sıkışmıştım. Başkalarının ensesinde nefes almaktan bahsediyorum :)...


Dışaıdaki trafiğe baktım. Güneydoğu Asya'nın herhangi bir büyük başkentinde bulunduysan ve trafiğin yoğun olduğu saatlerde araba kullandıysan ya da işe gidip geldiysen, "trafiğin yoğun olduğu saatler" terimi senin için büyük olasılıkla tamamen yeni ve içgüdüsel bir anlam kazanmıştır. Manila'da trafiğin en yoğun olduğu saatlere girmek bilinmeyene doğru bir maceradır. 


Dört şeritli, 24 kilometrelik bir otoyolda sıkışmış, hepsi de güneye doğru seyahat eden ve sabah 9'a kadar esasen aynı varış noktalarına ulaşması gereken belki elli bin araba hayal et. Ben Manila'da büyüyen bir çocukken, ailem ve ben hafta sonları arabamıza biner ve şehir dışına seyahat ederdik. O sabah benim de üzerinde bulunduğum bu otoyoldan hızla geçerdik; gideceğimiz yere yarım saat içinde ulaşmamız normaldi. 


Ama bu yıllar sonraydı. Sabah trafiğinde iki-üç saatlik yolculuklar benim yeni "normalim" haline gelmişti.


Arabalara bakıyor ve sürücüler için üzülüyordum. Onlar da sıkışmış, diye düşündüm. Tıpkı tren vagonunda etrafımdaki herkes gibi sıkışmışlardı. En az benim kadar… Aslında, sabahın erken saatlerinde işe gitmeden önce uzun bir süredir neredeyse akla gelebilecek her anlamda sıkışmış hissediyordum.


Avukat olarak profesyonel hayatıma çoktan başlamıştım. Üniversiteden mezun olduğumda hedeflediğim tüm önemli kilometre taşlarına ulaşma yolunda ilerliyordum. 


21 yaşında, ülkenin en iyi hukuk fakültelerinden birine başlamıştım. 25 yaşında hukuk dergisinin genel yayın yönetmeniydim ve ülkenin en zengin, en prestijli hukuk firmasından aldığım iş teklifiyle mezun olmaya hazırlanıyordum. Altı yıl sonra, bir gün ortak olma yolunda hızla ilerleyen, gelecek vaat eden genç bir avukat yardımcısıydım. Henüz her avukatın bir gün oturmayı arzuladığı dağın zirvesine ulaşmamıştım, ama yolda ilerliyordum.


Ancak o sabah tıka basa dolu banliyö treninin içinde durup kibrit kutusu gibi tıkış tıkış olan vagonlara bakarken, derin ve sessiz bir huzursuzluk içimi kemiriyordu. Bu, son aylarda fazlasıyla aşina olduğum bir duyguydu. İnkâr etmenin ya da haklı göstermenin giderek zorlaştığı, kaçmanın ya da saklanmanın ise daha da zorlaştığı bir duyguydu bu.


Sefil bir haldeydim. Hayatım kötü olduğu için değil - tahmin edebileceğin gibi, bundan çok uzaktı - ama başka bir şey yapmam ve başka bir yerde olmam gerektiğini bildiğim için. Mutsuzdum çünkü altımdaki sonsuz otoyola, binlerce sıcak ve terli, sabırsız ve mutsuz sürücüye bakarken, belki de çoğu sadece benim gibi nereye gidiyorlarsa oraya gitmeye zorlanıyordu, bunun önümüzdeki 30 yıl boyunca hayatım olacağını gördüm. 


Sıkıcı iş çıkış saatleri, durmak bilmeyen iş baskısı, havasız, tutucu toplantılar ve tutkuyla bağlı olmadığım bir işte para için çalışmakla geçen bir hayat. Hem zaman hem de mekân olarak, özümde yaşamam gerektiğini bildiğim hayattan çok uzakta bir hayat.


İşte tam o anda macera çağrısını duydum. Birçoğumuzun yaşamı boyunca duyacağı her "kahramanın yolculuğundan" önce gelen macera çağrısını anlatıyorum. Bu çağrı, hiçbir şeyin vaat edilmediği ya da kesin olmadığı, bilinmeyen, gizemli bir geleceğe doğru ilerleme çağrısıdır. Ancak bu, arayışa çıkan tüm kahramanları bekleyen yaşamın doluluğunu deneyimleme şansına sahip olmak istiyorsak kulak vermemiz gereken bir çağrıdır.


Bu çağrıyı daha önce bir ya da iki kez duymuştum ama aksi takdirde mesleğimi bırakmak anlamına geleceği için kulaklarımı kapatmıştım. Ve ben asla pes eden biri olmadım. Bunu aileme, özellikle de anneme nasıl açıklayabilirdim? Babam ben 21 yaşındayken öldükten sonra beni neredeyse beş yıllık hukuk fakültesine sokmak için çok çalışmıştı. 


Şimdi bana yaptığı yatırımın makul bir geri dönüşünü beklemek için her türlü nedene sahipken, prestijli bir hukuk firmasındaki iyi maaşlı, güvenli bir işi bıraktığımı ve babamla birlikte bir gün başarılı olacağımı hayal ettikleri mesleği bıraktığımı ona nasıl söyleyebilirdim?


Hukuk büromun iki katını kaplayan ofis kulesine ulaşmıştım. Trende telefon sesini duyduğumda yaşadığım deneyim beni hâlâ tedirgin ediyordu. Klimalı, lüks lobiye girerken hala kulaklarıma yüksek sesle fısıldıyordu. Pırıl pırıl, cilalı sürgülü kapılardan girip çıkan züppelerin yüzlerindeki kayıtsız ifadelere baktım. 


Kapılara yaklaştığımda kendi yüzümün aynaya benzeyen parlak yüzeylerine yansıdığını gördüm. Dehşete kapılarak gözlerimin cansız göründüğünü fark ettim. Birdenbire macera çağrısını reddedemeyeceğimi anladım, bu sefer değil. Bunu yaparsam, kendimi kaybetme ve tıpkı cam kapılardan geçen o şık giyimli kurumsal zombiler gibi olma tehlikesiyle karşı karşıya kalacaktım. Çağrı yine kulaklarımda yankılandı; ancak bu sefer artık fısıldamıyordu. Gürlüyordu.


Bu olduğunda, bildiğim hayatımın sona erdiğini anladım. Bu çağrı beni boynumdan yakalamıştı ve gitmeme izin vermeyecekti. Ama neye ya da nereye çağrıldığımı bilmiyordum. Kendi yolculuğuma çıkmam gerektiğini biliyordum ama nereden başlayacağımı bilmiyordum. Her şeyi geride bırakacaktım -ailemi, arkadaşlarımı, işimi ve hatta muhtemelen evimi ve ülkemi- ama karşılığında ne kazanacağımı, eğer bir şey kazanacaksam, bilmiyordum. 


Rehberliğe ihtiyacım vardı. Aklımdan geçen sayısız sorunun cevabına ihtiyacım vardı. Doğru şeyi yaptığıma dair cesaretlendirilmeye ve güvenceye ihtiyacım vardı. Ama hepsinden önemlisi, bundan sonra yapmam gerekenler için güç ve inanç geliştirmeye ihtiyacım vardı. Geçmişte benzer durumlarda beni kurtarmış olan tek güvenilir, sağlam şeye döndüm. Yazılarıma...


Ciddi ve bilinçli bir niyetle yazdığımız her seferde muazzam bir uyuyan yapıcı gücü açığa çıkarırız. Bu bana rehberlik eden ve tüm hayatım boyunca faydalandığım bir ilkedir.


Bunu ilk kez dokuz ya da on yaşlarındayken öğrendim. Annem beni ve kardeşlerimi Charley adında çekici, gizemli ve açıklanamayacak kadar karizmatik bir bayanın düzenli olarak verdiği Zihin ve İnsan Bilimi seminerlerine götürüyordu. O zamanlar Zihin Bilimi yeni bir şeydi ve Charley bunu öğreten tek kişiydi. Ve bunu ne daha önce ne de daha sonra gördüğüm hiç kimseye benzemeyen bir şekilde öğretiyordu.


Seminerleri tıklım tıklımdı. Bu kadının, hakim duruşu, dolgun gövdesi, alev alev yanan kumral saçları, Mısır Kraliçesi Nefertiti gibi makyajlı yüzüyle, bir oda dolusu yetişkin, akıllı, mantıklı ve rasyonel düşünen yetişkini büyüleyen bir enerjisi vardı. 


Annemin ve düzenli olarak o seminerlere getirmeyi başardığı arkadaşlarının, Charley'nin zihin enerjisi, kolektif bilinçdışı, pozitif düşünme, simbiyotik enerji alanları, olumlamalar ve diğerleri gibi garip, mistik kavramlar üzerine verdiği her gece dersini dinlediklerini hala hatırlıyorum. Yetişkinler büyülenmişti.


Peki onun konuşmaları beni nasıl etkiledi? O zamanlar genç ve etkilenmeye açık bir çocuktum. Hiç şansım yoktu. Bu kadın beni doğaüstü fikirleriyle etkilemişti ve kurtuluşum yoktu. Ve ben sadece 10 yaşındaydım! Eğer gözlerimin içine bakıp sakin, alçak ve hafif boğuk sesiyle bana kafamı tıraş etmemi ve Budist bir keşiş olmamı söyleseydi, muhtemelen onu da yapardım.


Charley'nin öğrettiği şeylerden biri de her insanın bir şeyleri "düşünüp" gerçeğe dönüştürebileceğiydi. Hüküm vermek, bir şeyin öyle olduğunu belirtmek ve bunu itaat edilmesi gereken bir yasa olarak ortaya koymaktır. Charley, bir şeyi arzuluyorsan, onun hakkında düşünmen ve bir kararname yazman gerektiğini öğretti.


Her akşam seminerden sonra, seminer odasının çıkışında kurulan masalarda Charley'nin öğrencilerinin ilgisini çekebilecek bir dizi ürün satılırdı. Kitaplar, biblolar, muskalar ve çeşitli taşlar ve kristaller yaygın olarak satılıyordu. Ama benim her zaman dikkatimi çeken şey, "Düşün ve Karar Ver" defterleri olarak adlandırılan bu küçük, parlak yeşil defterlerdi. 


Böyle adlandırıldıklarını biliyordum çünkü defterin her boş sayfasının üstünde küçük, açık renkli bir yazı tipiyle bu sözcükler yazılıydı. Onları seviyordum çünkü ilginç nesnelerdi - o sayfalara yazdığın takdirde istediğin her şeyi elde edeceğine dair söz veren boş defterler.


Bu "Düşün ve Karar Ver" defterlerinin bir çocuk için ne kadar cazip olduğunu tahmin edebilirsin. Sahip olmak istediğim her şeyi yazdım - yeni bir BMX bisiklet, bir ATARI video oyun konsolu (evet bu PlayStation'dan çok önceydi), Hardy Boys kitaplarının eksiksiz bir seti, vs... 


Sadece maddi şeyler istemiştim-hey çocuktum! Düşün ve Karar defterinde listelediğim her şeyi alacağımdan emindim, hatta kendi basketbol yüzüğüm gibi tamamen anlamsız şeyleri bile, çünkü dürüst olmak gerekirse, bunun ailemin sonunda gizlice göz atacağı bir Noel listesi olduğunu düşündüm.


Sonunda bu Düşün ve Karar defterlerinin amacının onları bir Noel hediyesi istek listesi gibi kullanmak olmadığını öğrenecektim. Ayrıca çok geçmeden oraya yazdığım her şeyi aslında almadığımı da fark edecektim. Sadece gerçekten ve derinden arzu ettiğim, çoğu zaman düşündüğüm, yazdığım ve kesinlikle almayı beklediğim şeyleri aldım.


Yani, Düşün ve Karar defterimde listelediğim pek çok şeyi elde ettim. İlk başta, özel olanın defterin kendisi olduğunu, Charley'nin ona mistik büyüsünün bir kısmını aşılamış olması gerektiğini düşündüm. Ama sonunda defterin sadece bir araç olduğunu ve özel olanın ya da sihirli güçler taşıyan şeyin araç olmadığını fark ettim. 


Büyülü gücü taşıyan ya da daha uygun bir ifadeyle harekete geçiren, o araçla yaptığım şeydi. Ve yazdıklarımı bana getiren de bu güçtü (ki bu gücün ailem olmadığını da çabucak öğrenecektim!).


Daha o zamanlar, bu en basit araçla - yani küçük boş bir defterle - bana paha biçilmez bir ders veriliyordu; gerçekten istediğim ve bilinçli bir niyetle yazdığım, basit, çocuksu bir inançla elde edeceğime inandığım ve elde etmek için ilhamla harekete geçtiğim her şeyin sonunda benim olacağına dair. Bu dersi 11 yaşındayken öğrendim ve bu benim kayam, büyüyen çapam olacaktı.


Yazıyı dönüştürücü ve yapıcı bir araç olarak kullanma kavramıyla tanıştıktan sonra, kendimi diğer yüzlerce yolcuyla birlikte hafif raylı tren vagonunda sıkışmış bulduğumda, bu artık benim için yabancı bir fikir değildi. Ancak çocukken bu şekilde yazma pratiği yaptıktan sonra, bir daha asla bir Düşün ve Karar defterine veya başka bir deftere bir hedef yazmamıştım.


Hayatında ne kadar sıklıkla seni daha yüksek bir seviyeye çıkarma ve kendinin en iyi ve en şaşırtıcı versiyonuna dönüştürme gücüne sahip değerli bir şey - bir bilgi, ilke veya beceri - öğrendin? Ve kaç kez o değerli ilkeyi veya beceriyi öğrendin ve bir daha asla uygulamadın veya pratik yapmadın?


Bana bir hedefi kağıda yazıp öyle karar vermek gibi güçlü ve şaşırtıcı bir şey öğretilmişti. Ama bunu bir daha hiç uygulamadım. Yazmanın ruhumda olduğu düşünüldüğünde bu alışılmadık bir durumdu. Sürekli yazdığım bir günlük tutmaya 16 yaşımdan beri başlamıştım. Yazmayı seviyordum. Yazmaya ihtiyacım vardı. Yazmak benim için düşünmek ve nefes almak kadar önemliydi.


Bu hafif raylı sistem deneyiminden kısa bir süre sonra, bir kitapçıda gezinirken tam da benim için yazılmış olduğunu hissettiğim bir kitap gördüm. Henriette Klauser'in yazdığı Write It Down, Make It Happen idi. Kitap, hayattaki hedeflerini yazmanın onlara ulaşmanın ilk adımı olduğunu açıklıyordu. Henriette, bir şeyleri yazmanın yazılanları nasıl ve neden gerçekleştirme eğiliminde olduğunun arkasındaki bilimi açıklıyordu. 


Kitapta, hayallerini kağıda yazmak gibi basit bir eylemi gerçekleştirdikten sonra hayatlarında irili ufaklı mucizelerin ortaya çıkışına tanık olan sıradan insanların hikayeleri bir araya getirilmişti.


Bu kitap beklediğim uyandırma çağrısıydı. Macera çağrısına genellikle bir habercinin eşlik ettiğini unutma. Sanki evren maceraya hazır olduğumuzu biliyor ve bize bir işaret gönderiyor - bu doğru yolda olduğumuzu, maceraya atılmamız gerektiğini söyleyen bir kişi, olay ya da durum olabilir. İşaret kelimenin tam anlamıyla herhangi bir şey olabilir. Bir kitap bile olabilir.


Write It Down, Make It Happen, daha önce hiç yapmadıkları bir şeyi yapmak için güçlü bir arzu, görünüşte sorumsuzca ve hatta dünyaya çılgınca gelen bir hayal veya hırs şeklinde kendi macera çağrılarını duyan insanların hikayelerini içeriyordu. Ancak bu, yapmaları gerektiğini bildikleri bir şeydi, yoksa sonsuza kadar yarım hayatlar yaşayarak tatmin olmadan var olacaklardı.


Özellikle bir hikaye, Broadway'de opera sanatçısı olmak ve opera dilini öğrenmek için İtalya'da yaşamak gibi çılgınca bir hayal kuran bir tiyatro yer göstericisi hakkındaydı. Bir ay boyunca İtalya'da yaşamak ve İtalyanca öğrenmek için bir hedef yazmış, açıkça tanımlanmış bu hedefi kağıda yazar yazmaz kalbi yerinden fırlayacak gibi olmuştu. Bunun hayatının tam da o anında yapması gereken bir şey olduğunu biliyordu.


Bu hikâye ve kitaptaki diğer tüm hikâyeler bana çocukken Charley'nin derslerini dinlediğim ve onun sihirli yeşil "Düşün ve Karar Ver" defterlerinden birini satın aldığımdan beri zaten bildiğim bir şeyi hatırlattı; bir zamanlar öğrendiğim ama o zamandan beri unuttuğum bir şeydi bu. 


Orijinal "Düşün ve Karar Ver" defterine artık ulaşamadığımdan ve Charley de ortadan kaybolduğundan, benzer küçük yeşil bir defter aldım. Orijinal defterde olduğu gibi kapak sayfasının yanı sıra her sayfanın üstüne "Düşün ve Karar Ver" yazdım. 16 Mayıs 2006'da bu deftere ilk yazılarımdan birini yazdım:


Avustralya'da çalışmak, yaşamak, ilişkiler kurmak istiyorum. Orada uzun ve belirsiz bir süre yaşamak istiyorum ve bunun Ocak 2007'de, yani 33 yaşıma geldiğimde gerçekleşmesini istiyorum.


Bu hedefi 32 yaşındayken yazmıştım. Yazdığımda bunu nasıl gerçekleştirebileceğime dair hiçbir fikrim yoktu. Bunu başarmak için ne planım ne de kaynaklarım vardı. Ailemi, işimi, arkadaşlarımı ve evimi bırakıp daha önce hiç gitmediğim bir ülkede sonsuza kadar yaşamak için toparlanmak gibi devasa bir işi nasıl başarabileceğim konusunda hiçbir fikrim yoktu. Yine de istediğim şey buydu ve bunu yazdım. 


Ancak mucizevi bir şekilde, bu hedefi kağıda döktüğüm andan tam 5 ay 6 gün sonra Avustralya'nın Melbourne kentine indim. Yazdıklarım sayesinde olağandışı, olağanüstü koşullar zincirini başlatmıştım.


Bugün, 13 yıl 11 aydır Avustralya'da çalışıyor, yaşıyor, ilişkiler kuruyor ve kurmaya devam ediyorum. Burada hayatı tecrübe ettim ve sayısız muhteşem deneyim yaşadım. Okula geri döndüm, harika bir kadınla tanıştım, onunla sevgi dolu bir yuva kurdum ve kendi yayıncılık şirketimi kurdum.


Ayrıca istediğimi elde etmek ve beni şu anda bulunduğum yere getirmek için yazmayı nasıl kullandığımı anlatan bu kitabı yazdım. Eğer bu kavramı daha önce hiç duymadıysan, sana yazmanın cüretkâr hedeflere ulaşmana, her türlü sorunu çözmene ve hayatını kökten yeniden yapılandırmana yardımcı olabileceğini göstermek istiyorum. 


Sana bunu tam olarak nasıl yapacağını anlatacağım. Ve eğer yazmanın tüm bu harika şeyleri yapabileceğini zaten duyduysan, ancak bir nedenden dolayı henüz yazmanın gerçek gücünü ortaya çıkarmak için kalemi kağıda dokundurmadıysan, umarım seni tam da bunu yapmaya teşvik edebilirim. Yazmanın sana getirebileceği tüm harika şeyler seni bekliyor. Yapman gereken tek şey yazmaya başlamak.


Hayatıma derin bir inancım var ve eşzamanlılığa gerçekten inanıyorum. Hayatta tesadüf olmadığını biliyorum. Tam şu anda burada olmanın ve bu kelimeleri dinlemenin iyi bir nedeni var. Uzun zamandır sorduğun birçok soruya yanıtlar gelecek. Umarım seni buraya getiren ve bizi birbirimize bağlayan eşzamanlılığı takip edersin.


Neden Yazıyoruz?

 

Esas olarak, hatırlayabilmek ve başkalarına aktarabilmek için bilgileri, olayları ve durumları kaydetmek amacıyla yazarız. Ancak bunun dışında, neden yazdığımızın, neden yazmamız gerektiğinin başka nedenleri de vardır. Üç önemli nedenden dolayı daha yazabiliriz: birlikte üretmek, cevaplar, yardım ve rehberlik almak ve kendimize ve başkalarına ilham vermek.


Anlatacağım 13 teknik, bu kategorilerin veya yazma nedenlerimizin her birine girmektedir.


Bu teknikleri uygularken hayatında gerçekleşecek tüm muhteşem şeyleri, ulaşacağın büyük hedefleri, tanışacağın harika insanları ve ziyaret edeceğin yerleri düşünmek beni heyecanlandırıyor. Yeni arkadaşlar gibi, her bir teknikle tanışacak, her birinin ince nüanslarını öğrenecek ve her birini özel kılan şeyleri keşfedeceksin. Eminim ki bazılarına çok çabuk alışacaksın, bazılarına ise alışman zaman alacak.

Blogger tarafından desteklenmektedir.